Wie de aanpak van de raad van bestuur van PCM Uitgevers bij de uitbesteding van het ICT Bedrijf volgt, beleeft een déjà-vu. Er worden net zulke fouten gemaakt als het college van bestuur van de Universiteit Utrecht bij de verkoop van het computercentrum Accu aan Cap Gemini.
Gartner en andere outsourcingsdeskundigen hameren er voortdurend op: trek lering uit bestaande praktijkzaken én betrek je medewerkers voortdurend bij het proces. Een leerzaam geval is het moeizame uitbestedingsproces van het Academisch Computercentrum Utrecht (Accu) in 1998-1999. Het college van bestuur stapelde fout op fout: het overviel de medewerkers van het rekencentrum met het voornemen tot verkoop, terwijl vlak daarvoor nog was afgesproken dat het Accu zelfstandig zijn broek moest ophouden. Ondanks grote bezwaren van het personeel – dat de cultuurverschillen tussen het academische Accu en commerciële Cap veel te groot vond -, de vakbonden en de U-Raad werd alleen met Cap Gemini onderhandeld. Bovendien bestond er voortdurend onenigheid over de al niet gedane belofte door het college dat de overname niet door zou gaan indien een meerderheid van het personeel ‘nee’ zou zeggen. Uiteindelijk verkocht de universiteit het Accu tegen de wens van het personeel in. Van de oorspronkelijk honderdtwintig medewerkers koos uiteindelijk de helft voor een andere loopbaan.
Open brief
De parallellen met de vorige week aangekondigde verkoop van het ICT Bedrijf van PCM aan Pink Roccade zijn opmerkelijk. De it-afdeling van het uitgeverijconcern – òòk honderdtwintig man – begrijpt niets van het begin 2002 aangekondigde onderzoek naar uitbesteding. De ict is zo verweven met de redactioneel-grafische activiteiten bij PCM dat de automatiseerders het onverstandig achten dat buiten de deur te plaatsen. Net als het college van bestuur van de universiteit houdt de raad van bestuur nauwelijks rekening met hun mening. Verzoeken om inspraak wimpelt de raad steeds af met als argument dat het verkenningsonderzoek nog loopt. Hoewel er met andere partijen wordt gesproken, staat volgens de medewerkers de uitkomst allang vast: Pink Roccade is de uitverkorene. Wanneer de verkenningen zijn afgerond, besluit de directie tot uitbesteding over te gaan en sluit direct een intentieverklaring met Pink Roccade. Het overgrote deel van het ICT Bedrijf wil, nu verkoop onafwendbaar is, liever met IBM in zee. Een open brief daarover aan het bestuur wordt afgedaan met de opmerking dat de ondernemingsraad zal worden uitgenodigd "om nader kennis te nemen van onze overwegingen."
Lering
Waarschijnlijk heeft de PCM-directie niet gekeken naar de Accu-zaak. Anders had zij er wel lering uitgetrokken en de emoties die bij een uitbestedingstraject om de hoek komen kijken niet zo onderschat. Geen enkele werknemer vindt het leuk wanneer er van hogerhand een nieuwe werkgever wordt uitgezocht, zonder daarover tijdig en met open vizier te communiceren. Zeker niet bij een club als het PCM IT Bedrijf, waar de vergroeidheid van de meestens oudere automatiseerders met de zaak innig is. De komende weken zal de verantwoordelijke bestuurder Anthony Zoomers samen met Pink Roccade in personeelsbijeenkomsten met ijzersterke argumenten moeten komen om de weerzin van de medewerkers tegen de overname weg te nemen. Vooralsnog gaat het alleen om economische overwegingen: de PCM-top beschouwt ict niet meer als kernactiviteit en denkt door het aan Pink Roccade over te dragen te kunnen besparen op de kosten. Een woordvoerder laat echter doorschemeren dat de uitgeverij ook een concurrerend voordeel meent te kunnen halen, bijvoorbeeld door met behulp van de expertise van Pink sneller nieuwe producten op de markt te kunnen brengen. Wanneer dit voordeel goed voor het voetlicht wordt gebracht, zouden de PCM-automatiseerders nog overtuigd kunnen worden. Zo niet, dan wacht Pink Roccade een moeizaam integratieproces.< BR>
Zie ook de artikelen: Pink Roccade neemt ict van PCM over en PCM-personeel woedend over deal Pink Roccade