Op IBM’s recentste Software Symposium werd bevestigd wat iedereen al langer voelde aankomen: de eens zo sterke merknamen van Lotus en Tivoli moeten wijken voor het grotere doel dat IBM Software Group zich heeft gesteld. De integratie is een sleutelelement in IBM’s intussen al bekende ‘e-zakendoen op aanvraag’ strategie.
In dit kader werden een aantal nieuwe producten aangekondigd. Eén ervan is de DB2 Information Integrator, vroeger bekend onder de codenaam Xperanto, een databasesoftwarepakket om informatie uit diverse bronnen en met verschillende formaten op te zoeken en te verzamelen. Deze software zou de aanschaf van een datapakhuis min of meer overbodig maken.
Voorlopig wordt alleen gebruik gemaakt van SQL voor de zoekopdrachten. Op termijn, wanneer de Xquery-standaard volwassener geworden is, moet ook een XML-versie verschijnen. IBM volgt hiermee de algemene trend van eii (enterprise information integration) of federated databases, waarbij de gegevens uit verschillende toepassingen worden gehaald. Ook BEA heeft al zo’n product beschikbaar: het XML-gesteunde Liquid Data. Microsoft werkt hard aan Yukon, de eii-versie van zijn SQL Server database.
Integratie
Van de ontwikkelsoftware Rational zijn de eerste nieuwe producten geïntroduceerd sinds het gelijknamige bedrijf eind vorig jaar overgenomen werd. IBM Rational Rapid Developer is een arad-omgeving (architected rapid application development). Die stelt ook minder bedreven Java-ontwikkelaars in staat om met J2EE aan de slag te kunnen, en zorgt ervoor dat bestaande software en systemen voor hergebruik en integratie in aanmerking komen.
Een ander Rational-product, Rational XDE Tester, staat eveneens in het teken van integratie. Het biedt de gebruiker de mogelijkheid om vanuit zijn vertrouwde ontwikkelomgeving (ide, integrated development environment) ook te testen, zolang hij tenminste werkt binnen Websphere Studio of Eclipse.
Verder kwam uit de Rational-hoek een opwaardering van de Rational XDE Developer Plus (vroeger bekend als Rational XDE Professional Plus), waarbinnen ontwikkelaars kunnen werken met zowel Java als Visual C# en Visual Basic .Net. "De producten van Websphere Studio (de ontwikkelomgeving van Websphere, red.) en Rational vloeien perfect in elkaar", claimt Eric Schuur, vice-president marketing van Rational. "Maar aangezien openheid een kernwaarde van IBM-software is, werken ze ook samen met ide’s van andere leveranciers."
Verdomhoekje
Verder is Lotus Workplace Messaging aangekondigd. Ook dit product is een voorbeeld van hoe vroeger aangekochte bedrijven langzaam maar zeker helemaal opgaan in de grotere IBM-softwaremachine. Enerzijds maakt het gepast gebruik van andere IBM-software, zoals de Websphere Portal en DB2 database, anderzijds worden de merknaam en het gele logo van Lotus steeds meer in het verdomhoekje geduwd. Gevraagd of ook deze oplossing stiefmoederlijk zal worden behandeld op het vlak van afzonderlijke promotie-acties, antwoordde Mark Latchford, vice-president van Lotus Emea, gepikeerd: "Je zal wel zien hoeveel marketing we in dit nieuwe product steken en dan mag je oordelen of het al dan niet volstaat."
Opvallend was de aankondiging van 48 industriespecifieke versies van Websphere, gericht op elf verschillende industrieën, waaronder de automobielsector, chemie, energie, de financiële sector, farmaceutica en telecommunicatie. Stefan Van Overtvelt van de afdeling Websphere Technical Marketing: "Het industriespecifieke van Websphere ligt vooral in de portaalinterface en de specifieke bedrijfsprocessen die met de templates van de Websphere Business Integration Solutions worden geboden, gebaseerd op de industriekennis die we bij IBM in huis hebben. Met de overname van Pricewaterhousecoopers is die kennis aanzienlijk toegenomen."
Informatie explosie
"Als de complexiteit van systemen in dit tempo blijft stijgen, en er wordt geen nieuwe technologie bedacht, hebben we binnenkort tweehonderd miljoen extra it’ers nodig om alles te beheren", meent Tom Francese, vice-president van de Europese afdeling van IBM Software Group. "Met miljarden mensen en miljoenen bedrijven op internet kunnen alleen nieuwe concepten als autonomic computing voorkomen dat we binnenkort zoveel extra it-personeel nodig hebben."
Francese haalde enkele cijfers aan om deze explosie te illustreren. "Iedere persoon ter wereld produceert nu al 250 MB informatie per jaar. De afgelopen drie jaar werd meer informatie gecreëerd dan in de hele geschiedenis daarvoor. IDC zegt dat we nu al dagelijks tien miljard e-mails versturen. Tegen 2005 zou dat oplopen tot 35 miljard. Met als gevolg dat we nu al 30 procent van onze tijd doorbrengen met het zoeken naar de informatie die we nodig hebben om onze job uit te voeren."< BR>