Gartner blijft positief over business process outsourcing (bpo). Volgens het onderzoeksbureau groeit de bpo-markt wereldwijd dit jaar met 10,5 procent van 110 miljard naar 122 miljard dollar.
Noord-Amerika neemt met 69 miljard dollar de grootste hap uit de bpo-taart. De komende vijf jaar vindt de grootste groei echter buiten deze regio plaats. Gartner-analiste Rebecca Scholl wijst er op dat veel grote bpo-contracten bij Amerikaanse en Canadese bedrijven op hun eind lopen.
Omdat deze overeenkomsten als voorlopers beschouwd kunnen worden, zullen de onderhandelingen over verlenging gericht zijn op lagere prijzen. Dat heeft weer een drukkende uitwerking op de marges, waardoor de dubbele groeicijfers uit de afgelopen jaren niet meer worden gehaald, aldus Scholl.
In Europa vindt juist het omgekeerde plaats: daar stijgt de vraag naar bpo-oplossingen vanwege de aanhoudende economische krimp. Bedrijven verwachten op deze manier hun kosten sterk te kunnen terugdringen. Gartner voorspelt een stijging van de Europese bpo-markt met 10,9 procent tot 27 miljard dollar. Voor Azië en Australië prognosticeert het onderzoeksbureau een dubbelcijferige groei vanaf 2004.
Ter vergelijking: in een eerder dezer maand uitgebracht Gartner-rapport over de dienstensector staat dat deze dit jaar groeit met 3,5 procent naar 555 miljard dollar, een licht herstel in vergelijking met het ‘rampjaar’ 2002. De groei wordt gedragen door uitbesteding en beheer; advisering en integratie blijven in groei achter. Het budget voor ict-diensten stijgt echter nauwelijks.
Vaak gebruiken organisaties het geld dat ze intern aan automatisering hebben begroot voor het bekostigen van een uitbestedingscontract. Analist Robert de Souza denkt dat de budgetten, bedoeld voor it-diensten, pas tussen halverwege 2004 en begin 2005 weer significant gaan stijgen.