Met voor een half miljard dollar op zak schuimt Mercury Interactive de markt af om kleine en middelgrote bedrijven over te nemen. Doel is binnen vijf jaar deel uitmaken van de top-5 van software leveranciers.
De onderneming zit op een berg baar geld, onder meer door een nieuw licentiesysteem. Sinds vorig jaar verkoopt het bedrijf niet langer licenties van onbeperkte duur op zijn software. Het stapte in de trein met bedrijven die software verhuren.
Anders dan bijvoorbeeld Microsoft voert Mercury deze wijziging geleidelijk door. Bestaande afnemers en klanten voor de testproducten krijgen de keuze tussen licenties van onbeperkte duur of huurcontracten. Nieuwe klanten die nieuwe productlijnen aanschaffen krijgen standaard een huurcontract voorgelegd. In het eerste kwartaal werd bijna de helft van de nieuwe contracten op huurbasis afgesloten.
"Natuurlijk betaalt de klant uiteindelijk meer", geeft ceo Amnon Landan grif toe. Maar omdat het bedrijf alleen op korte termijn verhuurt (nooit langer dan drie jaar) doet ook de klant er zijn voordeel mee. "De klant weet dat we binnen korte tijd terug komen om een nieuwe huurperiode te verkopen, dus blijft hij prestaties eisen van ons." Een dergelijke politiek voert bijvoorbeeld ook Computer Associates al enige tijd, maar Landan wil van de vergelijking niet horen. "Het was bij CA louter een boekhoudkundig trucje."