Microsoft wijzigt de licentievoorwaarden van zijn software-abonnementsconstructie om deze aantrekkelijker te maken voor klanten. Het concern past echter niet de omstreden kern aan, maar voegt er extra software en gratis training en diensten aan toe.
De Windows-leverancier verbetert de randvoorwaarden van zijn Software Assurance-programma. Klanten die zich hebben ingeschreven voor die abonnementsconstructie, waarbij ze zijn verzekerd van gebruiksrechten voor de nieuwste Microsoft-producten, hebben voortaan ook recht op training en diensten.
Dit geldt voor zowel desktop- als serverprogrammatuur. Het omvat online training door Microsoft of een geaccrediteerd cursusbedrijf, aanvullende ondersteuning via de telefoon en het web, en toegang tot Microsofts informatiedienst Technet. De opvallendste toevoeging is het recht voor klanten die volumelicenties hebben om hun werknemers het aanstaande Office 2003 thuis te laten gebruiken. Daarnaast biedt de softwareleverancier kortingen voor aanschaf door werknemers van de bedrijfsklanten. De uitbreidingen zijn vanaf 1 september van kracht.
Relaties vernieuwen
Senior productmanager Harley Sitner zegt dat Microsoft de relaties met grote ondernemingen wil vernieuwen. Hij ontkent echter dat dit een weggeefactie is om ontevreden klanten te lijmen. "We hebben in kaart gebracht wat de belangrijkste dingen zijn voor onze klanten. Ik wil me richten op het toevoegen van waarde", aldus de Amerikaanse productmanager. Hij kan niet zeggen hoeveel de verbeterde randvoorwaarden Microsoft gaan kosten.
Wereldwijd licentieproductmanager Rebecca LaBrunerie geeft toe dat de relaties met klanten hebben geleden onder de invoering van de nieuwe licentievoorwaarden. Zij wijt dat aan de manier waarop Microsoft het heeft gepresenteerd, en niet aan het programma zelf. "Deze aankondiging draait om het aanhalen van de banden met die klanten."
Protest
De Netwerk Gebruikersgroep Nederland (NGN) protesteerde al fel tegen het nieuwe licentieprogramma. Die invoering vond, na uitstel, in augustus plaats. De NGN berekende toen dat dit voor 80 procent van de gebruikers een kostenstijging zou betekenen. Microsoft sprak dit tegen; het nieuwe programma zou juist kosten besparen. Het twistpunt zit in het aantal gehanteerde jaren voor de opwaarderingcycli van Microsoft-software. De leverancier gaat uit van opwaardering om de drie jaar. Dit zou in de praktijk echter op vier jaar of meer liggen.
Eind juli meldde de NGN dat 75 procent van zijn leden niet overstag gingen voor het nieuwe licentieprogramma. Voorzitter Vincent Everts haalde uit met de conclusie dat Microsoft-producten hiermee wegwerpsoftware zijn geworden. Microsoft erkent dat Licensing 6.0 niet het doorslaande succes is wat het had verwacht, maar spreekt zeker niet van een mislukking. Het concern kondigde in november aan de aantrekkingskracht van het programma te vergroten door extra waarde toe te voegen.< BR>