Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Waarom stoppen providers virussen niet? Wie heeft de grootste? Men wil toch niet meer betalen voor muziek?
Waarom stoppen providers virussen niet?
… vanwege gebrek aan commercieel inzicht. Deze aanhef schreef ik een half jaar geleden boven een stukje in deze rubriek. Het verbaasde me dat de gratis Hotmail wel keurig alle mail scant, maar dat providers nog niet eens betaald zo’n dienst aanboden. Het leverde me nog boze reacties op van it-bedrijven die stelden dat het niet aan hen maar aan hun klanten lag: die wilden maar niet investeren in computerbeveiliging. Ik doelde natuurlijk op de grote providers. Zij zitten in de unieke positie om maatschappelijk nut te combineren met zakendoen: virusexplosies indammen door een nieuwe dienstverlening te introduceren. Je kunt jaren over ‘added value’ spreken, dit is er één om u tegen te zeggen.
De afhoudende reacties van providers overtuigden niet: dat ze slechts doorgeefluik zijn, dat ze zich niet willen bemoeien met de inhoud van berichten, dat ze de capaciteit er niet voor hebben en dat zo’n centrale mailcontrole geen volledige zekerheid biedt. Pure koudwatervrees. Planet maakte als eerste duidelijk dat er een markt is voor zulke ‘managed services’ in de publieksmarkt. Vorige week startte ook de jarige (10-jaar) KPN-dochter Xs4all met een centraal beheerd anti-virusfilter. De explosie afgelopen weken van de Palyh-worm (zogenaamd gestuurd door support@microsoft.com) maakte weer eens duidelijk hoe nuttig zo’n centrale dienst is. Maar je moet wel je grenzen kennen. Planet biedt sinds maanden ook een ‘firewall’ als abonnement, maar dat is een beetje volksverlakkerij. De suggestie is dat je een centrale dienst krijgt, terwijl je op eigen risico een softwarepakketje moet downloaden en installeren. Wie vervolgens problemen krijgt – en dat is niet denkbeeldig – is aangewezen op een dure, slecht bereikbare helpdesk. Op zo’n ‘dienst’ zou ik me als bedrijf nooit abonneren.
Wie heeft de grootste?
… HP, IBM, nee toch HP. De meest gebruikte prestatiemeting voor computersystemen is de TPC-C, een database-transactietest. Het is net als met Formule-1 racerij. Sommige fabrikanten zijn bereid miljoenen te investeren en maandenlang aan testsystemen te sleutelen om even de snelste te zijn, andere niet. Sun niet, IBM en HP wel.
Over de praktische waarde kun je twisten, maar het is natuurlijk wel een mijlpaal dat HP en Microsoft met een Intel-systeem een TPC-C record behaalden en daarmee de Unix-raspaardjes voorbij stoven. Lang duurde dit prille geluk overigens niet, want enkele weken later sloeg IBM terug. Dat het 32 processor Unix-systeem van Big Blue ook nog de eigen database DB2 gebruikte, zal op het hoofdbureau een zucht van verlichting hebben gegeven. Daarvóór viel IBM bij recordpogingen altijd terug op Oracle, een feit waarvan Ellison c.s. in marketingacties uiteraard graag en veelvuldig gebruik van maakten. Lang kon IBM niet van het herwonnen record genieten. HP bleek zijn bleekneuzige programmeurs en systeembeheerders niet op vakantie te hebben gestuurd. Op dezelfde testopstelling kan HP daardoor elf dagen na het IBM-record weer melden dat de Super Dome met 64 Itanium-2 processoren weer de snelste is. Voor hoe lang?
Men wil toch niet meer betalen voor muziek?
… toch wel. Voor de muziekindustrie gloort er weer hoop dankzij Steve Jobs. De Apple-roerganger heeft duidelijk gemaakt hoe je via het internet digitale muziek betaald moet distribueren. De nieuwe Apple muziekservice i-Tunes verkocht in een kleine maand meer dan 2 miljoen nummers à 99 dollarcent per stuk, terwijl i-Tunes alleen nog maar kan worden gebruikt door Amerikaanse Apple-gebruikers. De succesfactoren van iTunes zijn een groot aanbod, eenvoudige methoden om nummers thuis op geluidsdragers te kopiëren en een ruimhartig rechtenbeleid. Het wachten is nu op de Windows-versie van iTunes en natuurlijk het antwoord van Microsoft. Dat zal nog wel even duren, want Microsoft werkt aan een veel complexere oplossing. Waar Apple zich als vanouds op de eigen hardware concentreert (Apple en iPod) wil Microsoft een muziekdistributiesysteem met geavanceerd rechtenbeheer dat in combinatie met alle mogelijke randapparatuur en geluidsdragers werkt. Kazaa meldt ondertussen een wereldrecord van 230 miljoen downloads, dat wel.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.