De vier oprichters van het Utrechtse Quinity, voormalige collega’s van adviesbureau Ernst & Young en TNT Postgroup, besluiten in maart 2000 voor zichzelf te beginnen. Quinity is gespecialiseerd in Java maatwerksoftware voor elektronisch zakendoen. Het heeft nu 38 medewerkers. Eind dit jaar moeten dat er vijftig zijn.
Juist bij de software-ontwikkelprojecten is een klein bedrijf beter af, meent Ralf Timmer, een van de oprichters van Quinity. "Een grote ict-dienstverlener heeft meer moeite met het uitvoeren van volledige Java-projecten; het teamwerk loopt daar niet lekker."
[ klein maar fijn ] De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn. Alle afleveringen: |
Timmer is een van de projectmanagers. "Ik leer onze mensen offertes schrijven en ik geef ze tips om de omgang met klanten te verbeteren: jonge mensen staan nog open voor kritiek. Makkelijk omgaan met andere mensen is in dit vak gewoon een voordeel. Het is een zeldzame combinatie bij ict’ers."
Wat onderscheidt jullie van andere bedrijven?
"We leiden onze mensen goed op en zorgen voortdurend voor begeleiding. Hier begin je met kleine onderdelen van een project, eenvoudige functies, zoals voor het aanroepen van een database. Die code wordt steeds nagekeken en besproken. Geleidelijk aan worden de opdrachten zwaarder."
"Het is leren en doen: ze zitten niet drie jaar bij dezelfde klant, onder een projectmanager die ze aan het lijntje houdt met beloftes over een mogelijk Java-project. Gaat alles goed, dan werken ze hier na zes maanden samen met de klant."
"Opdrachtgevers zitten liever aan tafel met de verantwoordelijke directeur in plaats van een accountmanager. Ook dat onderscheidt ons van de grote concurrenten. Daar is de projectmanager een ander dan degene die de opdracht heeft binnengehaald. Hier is het meestal dezelfde persoon."
Het is hier opvallend rustig.
"Er hangt geen internetcultuur; luidde muziek, korte broeken, volledig vrije werktijden, dat doen we hier niet. Je bent in de regel voor halftien binnen. Om zes uur, halfzeven wordt hier nog gewerkt, maar belachelijk veel overuren maken we niet. Dat soort regels komt overigens allemaal vanzelf. Men heeft zelf genoeg verantwoordelijkheidsgevoel, het zijn serieuze medewerkers."
Is het je nooit teveel?
"Af en toe maak ik me zorgen over hoe we het allemaal doen. Dat komt niet door de complexiteit van het werk, maar door de sterk verschillende taken. Vanmorgen was ik bezig met het regelen van verzekeringen, daarna begon ik aan een offerte. Dan komt de fotograaf voor dit interview en vervolgens is de journalist bijna een uur te laat."
"Bij mij vinden ze het niet echt erg als ik laat thuis kom. Op zaterdag werk ik niet, op zondag gaat de laptop wel weer aan. Maar het voelt niet als werk; het zijn dingen die ik leuk vind." < BR>