Hewlett-Packard heeft drie weken geleden zijn drie divisies voor bedrijfskritische servers, opslag en industriestandaard servers samengevoegd. Scott Stallard, voorheen hoofd van de tak voor bedrijfskritische servers en nu algeheel vice-president van de nieuwe groep, geeft uitleg.
|
Stallard, sinds 1975 in dienst bij HP, was tot enkele weken geleden hoofd van een divisie die bestond uit de helft uit HP bestond, een kwart Tandem en een kwart DEC. In de HP-helft zaten ook de Proliants, servers met Intel-processoren, die de topman een duidelijk sterke kant van Compaq noemt. "Nu is het bedrijf meer op één lijn, met ook software en ontwikkeling."
"Wat betreft opslag bestaat de nieuwe groep ongeveer gelijk uit HP en Compaq. DEC had ooit Storageworks gekocht en daarop zijn ook de Compaq-opslagsystemen gebaseerd. HP is altijd meer bezig geweest met zware opslag. Compaq had van oorsprong veel opslag doordat het groot was in massa-servers, met das (direct attached storage) en raid (redundant array of inexpensive disks)."
De senior vice-president kondigt aan dat de Nonstop-systemen, afkomstig van het door Compaq overgenomen Tandem, nu ook meer geïntegreerd worden met de overige lijnen. "De ondersteuning van Bea’s middleware op Nonstop-servers is daar een teken van. Wij hebben een hechte relatie met Bea en gebruiken dat om de geslotenheid uit onze bedrijfseigen systemen te halen, zonder de voordelen daarvan te verliezen. We brengen Nonstop-technologie ook naar HP-UX (HP’s Unix-variant – red.). Het plan is om applicaties en zelfs sessies te kunnen overzetten naar een fouttolerante modus. Bijvoorbeeld wanneer iemand die wat op je site surft iets gaat kopen, dan gaat hij van de algemene webserver naar de bedrijfskritische webwinkel."
Stallards lijstje
"Voorheen was dat niet zinnig, maar markten en technologieën veranderen. De cultuur van een bedrijf verandert echter heel langzaam. Toen Carly Fiorina kwam, waren veel mensen bang dat zij veranderingen zou opleggen. Ik was niet bang. Vier jaar daarvoor, dus ook nog voor de afstoot van Agilent, had ik een briefje aan mijn baas gestuurd met tien punten om van HP een beter bedrijf te maken. Dingen als sneller zijn, producten en ondersteuning verenigen, en meer aan innovatie doen, of eigenlijk daar meer ruchtbaarheid aan geven."
"Ik zat toen nog in het laboratorium, voor pc-servers. Ik besefte dat het bedrijf omgedraaid moest worden: in plaats van vanuit het lab naar klanten toe werken precies andersom opereren. We moesten onze producten verpakken in oplossingen, gericht op bedrijfsprocessen." Stallard vertelt dat daarom de Compaq-koop is gepleegd; vanwege de integratiemogelijkheden en dus de dienstverleningskant van het voormalige Digital (DEC). "Een van onze belangrijkste bezittingen is de dienstverlening."
"Een tijdje terug ontmoette ik Carly en besefte dat zij bezig was met dat lijstje, behalve één punt – zonder dat briefje van mij ooit gezien te hebben." Stallard vertelt dat het ‘ontbrekende’ tiende punt de interne indeling van de ingenieursafdeling betrof en waarschijnlijk te specifiek was voor HP-topvrouw Fiorina.< BR>