Steeds meer bankzitters melden ontslagen te zijn nadat ze waren ingegaan op een detacheringcontract van ict-dienstverlener Bright IT Solutions en werving- en selectiebureau Cygnus.
De eerste waarschuwingen over de ontslagzwendel van de bureaus dateren van november vorig jaar. Op usenet, het nieuwsgroependeel van internet, circuleerden toen al beschrijvingen van de truc waarmee de twee bureaus ict’ers lokken en vervolgens ontslaan: "De baas van dit zogenaamde bedrijf, de heer Richard van Veen, haalt je binnen met mooie beloftes. Na een week hoor je niets meer van de man en een week daarna ligt de ontslagbrief in de bus."
In maart dit jaar wordt in onder meer de nieuwsgroep nl.markt.freelance nog veel uitgebreider gewaarschuwd voor de ontslagzwendel van de twee bv’s. Een ict’er (bankzitter) krijgt via een headhunter een detacheringcontract aangeboden, vaak in of dichtbij de woonplaats. Naderhand blijkt deze opdracht ‘ingetrokken’. De kandidaat wordt vervolgens in de proeftijd ontslagen. De winst voor de twee bureaus: een deel van het salaris, dat de voormalige werkgever betaalt in ruil voor de detachering.
In deze waarschuwing worden ook de adressen en geschiedenis van de bv’s nagetrokken. Er wordt onder meer gesuggereerd dat dezelfde ontslagzwendel ook in België plaatsvindt.
Een ict’er bevestigt dat laatste op de website vanComputable. Hier roept een ander slachtoffer, ict’er Gerrit Klein Tijssink, anderen op met hem een belangenvereniging op te richtten. In amper twee weken tijd meldden zich 35 slachtoffers, voor het merendeel ict’ers, bij hem.
Klein Tijssink wil de twee bedrijven en hun eigenaren failliet laten verklaren. Volgens hem wil het GAK pas dan een aantal van de slachtoffers een uitkering geven. "Het GAK stelt nu dat ze vrijwillig ontslag hebben genomen bij hun vorige baas."
"We werden benaderd met een prachtvoorstel", vertelt Klein Tijssink. "Meer salaris, betere secundaire arbeidsvoorwaarden en dicht bij huis." Hij en drie collega’s kregen te laat argwaan. "De toekomstige werkgever bleek geen vestiging te hebben op het opgegeven adres."
Een ICT-er die zo non-chalant met zijn toekomst omgaat, ontslag neemt alvorens hij bij zijn nieuwe werkgever persoonlijk op bezoek is geweest om te kijken hoe zijn nieuwe werkgever gehuisvest is, verdient in mijn visie, niet de naam ICT-er genoemd te worden.
.
Stel eens voor dat deze non-chalante man eens bij u aan het werk wordt gezet, en een e-mail server valt uit om 16:55uur, dan gaat hij zeker naar huis en zegt dan bij het bekijken van de event-log: “Ach dat zal wel zo’n vaart niet lopen”, en u merkt dan ’s ochtends dat er de hele nacht geen e-mail on-site was…. lekker zeg.
Zou er een verband bestaan tussen de zwendelaars en de werkgever waar de slachtoffers waar de slachtoffers in dienst waren. Indien de betreffende werkgever toevallig aan het re-organiseren is scheelt dat een gouden handdruk!