Ongeveer 20 procent van alle nieuwe auto’s die wereldwijd worden verkocht, zullen tegen 2007 ingebouwde Bluetooth-hardware bevatten, die zorgt voor draadloze communicatie.
Dat voorspelt marktonderzoeker Allied Business Intelligence. Bluetooth is een open standaard voor de draadloze uitwisseling van voice en data tussen vaste toestellen als desktop pc’s en printers, en mobiele toestellen zoals laptops, PDA’s en telefoons.
In auto’s kan Bluetooth niet alleen voor een telefoonverbinding zorgen, maar onder meer ook op afstand een technisch probleem analyseren, geavanceerde beveiligingssystemen, de communicatie met andere auto’s en het downloaden van audio- en video-bestanden in het voertuig.
In de Verenigde Staten is DaimlerChrysler de eerste om de draadloze technologie in zijn auto’s te integreren, via zijn ‘Uconnect’ hands-free car kit. In Europa bieden Audi, BMW, Peugeot en Saab nu al modellen aan waarin optioneel ook een ‘Bluetooth car kit’ zit.
Bluetooth is voor de autoproducenten geen dure technologie om in hun wagens te stoppen. Allied Business Intelligence verwacht dan ook dat de prijzen voor de consument zullen dalen, waardoor de technologie verder zal doordringen in de markt. Ook het inbouwen van Bluetooth in een stijgend aantal mobiele telefoons, speelt daarbij een rol.