IDC verwacht tegen 2007 meer dan 32.500 draadloze hotspots in West-Europa, goed voor een inkomstenstroom van 1,4 miljard dollar.
Draadloze hotspots krijgen al heel wat aandacht in de media, maar toch waren er eind 2002 in heel West-Europa nog maar een 1000-tal hotspots. Maar dat cijfer zal nu volgens IDC sterk gaan groeien, tot 32.500 hotspots in 2007.
"Het is relatief eenvoudig om een hotspot-dienst te starten, maar het is in dit jonge marktstadium niet gemakkelijk om genoeg verkeer te halen om er lucratieve zaak van te maken", zegt Evelien Wiggers, senior research analyst European Telecommunications and Networking services bij IDC. "Zonder roaming naar andere locaties is het moeilijk om abonnementen te verkopen en een klantenbestand aan te leggen."
IDC verwacht daarom dat de meeste gespecialiseerde draadloze internet service providers (Wisp) later worden opgekocht of geïntegreerd in de netwerken van grotere spelers. Dat zou vooral het geval zijn met de Wisp’s die al van bij het begin op de markt kwamen en op die manier belangrijke locaties in handen kregen.
De hotspot-markt wordt alleszins ‘big business’, als de voorspellingen van IDC kloppen. Volgens de marktonderzoeker verdubbelt de gemiddelde opbrengst van een hotspot-locatie tegen 2005 – van iets meer dan 30.000 dollar in 2002 tot bijna 60.000 dollar in 2004. Vanaf 2005 zou dat gemiddelde omlaag gaan, omdat dan het aantal hotspots in kleinere, minder winstgevende locaties als winkels en cafés zal toenemen.
Bovendien zullen de abonnementsprijzen dan dalen, zo verwacht IDC. Naarmate de hotspot-diensten overal beschikbaar worden, zullen steeds meer gebruikers kiezen voor een abonnement. Tegen 2007 verwacht IDC meer dan 7,8 miljoen hotspot-gebruikers.
Dat is echter nog geen garantie voor succes: "De meeste business-modellen moeten zichzelf nog bewijzen, en de eigenaars van bepaalde locaties zullen misschien zelfs gratis een draadloze dienst aanbieden om meer klanten aan te trekken", aldus Wiggers.