De markt voor database software is vorig jaar met 7 procent geslonken. Dat berekende het onderzoeksbureau Gartner. De markt bleef ook vorig jaar gedomineerd door IBM, Oracle en Microsoft.
Vorig jaar trok het bedrijfsleven wereldwijd 6,6 miljard dollar uit voor relationele databases. Dat is bijna vijfhonderd miljoen minder dan een jaar eerder. Gartner geeft geen specifieke reden op voor deze terugval.
IBM blijft duidelijk op kop in de markt, met een marktaandeel van 37 procent. Oracle volgt met 27 procent, terwijl Microsoft met 18,8 ver achter blijft. Bij IBM groeide vooral de afzet van databases voor mainframes. Dalend was dan weer de omzet uit de Infomix databases die IBM twee jaar geleden overnam. De omzet daalde in dat segment met 33 procent, volgens Gartner omdat IBM wil dat Informix-klanten naar DB2 migreren.
Worden alleen de Unix- en Windows-platformen bekeken, dan is Oracle de grootste, met een marktaandeel van 42 procent. Opvallend is daar de opkomst van Microsoft, dat met bijna 23 procent slechts één procent achter blijft op IBM. Volgens Gartner ligt dat aan het feit dat bedrijven op zoek zijn naar goedkope alternatieven, en databases op Intel-servers doen het daardoor goed.
Het enige bedrijf dat naast IBM, Oracle en Microsoft nog een afzonderlijk percentage krijgt, is NCR. Dat bedrijf groeide van een marktaandeel van 2,4 procent naar 2,7 procent. De top vier heeft samen meer dan 90 procent van de markt in handen.
Steeds meer organisaties, variërend van Nasa en Lockheed tot Google en Nokia, gebruiken de MySQL database. Ook draait een groot deel van alle websites op dit systeem. In termen van omzet zal dit echter nauwlijks meetellen: over het algemeen wordt MySQL volgens de (kosteloze) GNU-public licence gebruikt, in andere gevallen volgens een wel zeer (slechts enkele procenten van de concurrentie) lage prijzen. Iedere gebruiker die overstapt van laten we zeggen Oracle naar MySQL laat de database markt met enkele tonnen kleiner worden, althans wat betreft omzet. Dit zegt uiteraard weinig over de markt in volumes. Wie heeft hier ideeën over, of liever nog: referenties naar marktonderzoeken in aantallen gebruikers?