Inter Access praat met woningcorporaties over een nauwere samenwerking met oog op het rekencentrum Nccw-Casa. Naar verluidt gaat het daarbij om verkoop van de helft van het belang aan de corporaties.
De Hilversumse automatiseerder nam Nccw-Casa in 2001 over van de Woningraad Groep. Dit rekencentrum uit Almere bedient met zijn bedrijfsinformatiesystemen zo’n 450 woningcorporaties. Nccw-Casa (driehonderd medewerkers, veertig miljoen euro omzet) is een aparte dochteronderneming van Inter Access.
Financieel directeur Kees van der Luyt van Inter Access bevestigt dat er gesprekken lopen tussen zijn bedrijf en de klanten van Nccw-Casa. Hij kent het gerucht dat zijn bedrijf de helft van het belang wil verkopen aan de corporaties. De directeur wil echter geen verdere mededelingen doen over de inhoud van die gesprekken dan dat de woningcorporaties een nauwere samenwerking willen.
Wel zegt hij dat de vastgoedmarkt een relatief beperkt, afgebakend gebied is en dat de corporaties daarom graag een hechte band willen met het rekencentrum. Historisch gezien is deze behoefte verklaarbaar. Het computercentrum is opgezet naar aanleiding van een nationaal computerproject voor woningcorporaties dat de Nationale Woningraad in 1971 lanceerde.
Van der Luyt bevestigde tevens dat Nccw-Casa een nieuwe directeur krijgt, omdat de huidige manager Henk Groothuis met ziekteverlof is. Gerard Erents, nu nog algemeen directeur van het Waarborgfonds Woningcorporaties, treedt per 1 september in dienst.
Lijkt toch vooral op het terugdraaien van een uitbesteding, wat inmiddels al gebruikelijk is. jammer voor interaccess, maar bij het uitblijven van betere service en lagere kosten is een historische band wél een origineel verhaal. Het is voor het bedrijf wel een fors risico – waarom zou je je kroonjuwelen verkopen?
Onder het “regime” Interaccess heeft het management flink gefaald, NCCW-Casa is met name bij meerdere woningcorporaties op de schop gegaan door langdurig uitstellen van het nieuwe pakket First Housing welke als vervanger voor het 20-25 jaar oude Wocas systeem zou gaan dienen.
Vanaf de pilot ging het al steeds vreselijk mis, en dat is nu al bijna 2 jaar geleden.
Het steeds vooruit schuiven van de uitrol datum en het maken van loze beloften en het paaien met meer kortingen is bij een aantal woningcorporaties in het verkeerde keelgat geschoten.
Wat ik First Housing moet nageven is dat, als het eenmaal draait waarschijnlijk een waanzinnig mooi pakket zal zijn, het is gebaseerd op HP-UX en een Oracle database.
Stabiliteit en betrouwbaarheid zal bijzonder goed zijn.
Aan de inzet van de NCCW mensen zal het bij de ontwikkeling niet liggen, alleen jammer dat ze al 2x gebukt hebben moeten gaan onder (overbetaalde) incompetente managers.
Maar ach, hoeveel automatiseerders hebben wij de laatste 2 jaar al niet kopje onder zien gaan door mismanagement, maar ja als je van die gasten af wilt komen er kruiwagens geld aan te pas.
Wat ze nu proberen is Interaccess uit te kopen voordat NCCW-Casa helemaal de nek is omgedraaid,…schandalig dat het zo moet om van je Noobs af te komen.
reactie op doemaarniet:
ikzelf ben werkzaam bij nccw-casa en vind het een mooi bedrijf.
Mismanagement, is dat zo? Zo ja, door wie? Soms moeten er beslissingen worden genomen. Soms zijn de genomen beslissingen goed, soms fout, maar dat moet dan worden gecorrigeerd. Foute beslissingen nemen is nog niet direkt mismanagement. Het blijven volharden in je fouten wel.
Ikzelf heb lange tijd sterk getwijfeld aan FirstHousing. Je moet wel heel erg veel vertrouwen en visie hebben om een pakket “in de bouwput” te kopen. In automatiseringsland is dat al helemaal riskant. Als je niet goed oplet, leg je je lot in handen van een leverancier. In dit geval zelfs een buitenlandse leverancier.
Ik heb het ooit getypeerd als een “Salto Mortale”, als je op je pootjes terecht komt is er niets aan de hand, maar anders…
Nu lijkt het er sterk op dat we wel op onze pootjes terecht gaan komen! Waardoor? Doordat er beslissingen genomen worden… door capabele mensen met visie! De hudige directeur is afkomstig uit de gelederen van Inter Access, jawel! Hij is iemand die niet bang is fouten te (h)erkennen en te herstellen.
Dat is géén mismanagement!
En nog iets: als een bedrijf zo’n groot deel van de markt bedient dat het bijna een monopolist mag heten, moet je niet raar kijken als dat marktaandeel soms iets kleiner wordt. Soms is dat de enige verandering die mogelijk is. Maar het houdt ons wel scherp! En dat is weer goed voor onze klanten!
Jouw reactie toont dat we met z’n allen ervoor gaan om de klant zo goed mogelijk te bedienen.
Overigens ben ik heel blij dat onze klanten zo begaan zijn met het bedrijf dat ooit is opgezet door hunzelf, via de toenmalige koepels NWR en NCIV. Ik heb het gevoel dat we weer ’thuis’ zijn waar we horen…