Uit twee recente onderzoeken moet blijken dat klanten hun klantenbeheer verbeteren met de producten van crm- leverancier Siebel.
Aberdeengroup stelt dat een ruime meerderheid van de Siebel-klanten tevreden is over hun crm-investeringen. Satmetrix concludeert dat een meerderheid van de gebruikers hun crm-systeem binnen een jaar gaat opwaarderen.
De rapporten moeten dienen als tegenwicht tegen het negatieve klantenonderzoek van Nucleus. Dat deed eind vorig jaar stof opwaaien met een onderzoek naar voorbeeldklanten die Siebel noemt op zijn website. Bij twaalf van vierentwintig overschreden de kosten van de projecten de opbrengsten.
De jongste twee onderzoeken, beide in opdracht van de fabrikant zelf, weerleggen deze conclusie. Aberdeen ondervroeg 1400 Siebel-klanten. Bij 71 procent hiervan wogen de inkomsten uit de crm-projecten ruim op tegen de uitgaven. Satmetrix onderzocht 875 Siebel-klanten. Deze onderzoekers concludeerden onder meer dat Siebel-gebruikers hun omzet zien stijgen en hun klanten sterker weten te binden.< BR>