In het interview met D66 ict-woordvoerster Lousewies van der Laan (Computable, 9 mei 2003, pagina 25) staan enkele citaten over de website van Dordrecht die volgens programmamanager e-government M.E. Voogd van die gemeente geen recht doen aan het werk dat al verricht is aan de ‘achterkant’ van de site. Bovendien staan diverse uitbreidingen op stapel.
"De overheid is soms goed in het aanleggen van een portaal, maar daarachter gebeurt niets. De prijswinnende site Dordrecht.nl heeft formulieren op de site, maar die moet je vervolgens printen", aldus Lousewies van der Laan.
Ik ben het eens met de strekking van het interview, maar de kritiek van Van der Laan op de Dordtse site vind ik te beperkt. Net zoals een gering aantal gemeenten heeft Dordrecht een aantal printbare formulieren (pdf’s) op de site staan. Wat niet in het artikel staat, is dat Dordrecht als één van de weinige gemeenten ook formulieren op de site heeft staan die de ingevulde velden automatisch naar de achterliggende organisatieonderdelen toesturen (xml).
Wat ook niet in het artikel staat is het feit dat Dordrecht als enige gemeente in Nederland naast deze mogelijkheid statusinformatie teruggeeft over de voortgang van de afhandeling. De burger die de dynamische webformulieren heeft ingevuld en verstuurd kan dus altijd via de website de aanvraag volgen. Als hij dat wil, wordt hij ook op de hoogte gehouden via e-mail (als onderdeel van de systematiek). Tevens wordt in de organisatie via dit middlewaresysteem integrale managementinformatie beschikbaar gesteld over aantallen, doorlooptijden enzovoort. Wij zien de ontwikkeling naar volledig vraaggestuurde intakes als een ontwikkeling die tijd vergt. Wij hebben echter wel dezelfde visie en proberen daar project voor project naartoe te groeien. Het bestuur ondersteunt dit en investeert hierin.
Wat ik ook niet lees is dat Dordrecht burgers zelfs de mogelijkheid biedt om zich te abonneren via e-mail en sms op relevante bestuurlijke onderwerpen. Juist in Dordrecht wordt enorm geïnvesteerd om de mogelijkheden van internet beter te benutten in brede zin. Dit gaat niet vanzelf. Naast de integratieproblemen van de huidige pakketten (iets dat wat mij betreft vanuit een centrale regie zou moeten worden aangepakt, met open standaarden en wettelijke bepalingen hieromtrent, denk aan België), en beperkingen door centrale wettelijke aspecten en infrastructuren voor beveiliging, betekent inzet van internettechnologie vanuit een vraag- en ketenbenadering een vergaande cultuur- en procesaanpassing in de gemeentelijke organisatie en gerelateerde ketenpartners.
Haar conclusie, waaruit afgeleid kan worden dat Dordrecht alleen in de voorkant investeert, is dus niet juist. Ik nodig Van der Laan hierbij uit om eens langs te komen in Dordrecht zodat ze ‘de achterkant’ en in ieder geval de trajecten die zijn uitgezet om de achterkant stap voor stap beter te laten aansluiten op de ‘voorkant’ kan bekijken. Ik denk dat zij hierna iets genuanceerder zal zijn over de winnende website en de gemeente erachter.< BR>
M.E. Voogd, Programmamanager E-Government Gemeente Dordrecht