‘Als we naar een leverancier om de hoek gingen en we zeiden: ‘Fore’, of ‘Marconi’, keken ze ons glazig aan.’ Daarom besloot IAK Verzekeringen uit Eindhoven op zoek te gaan naar een merk dat elke automatiseringsclub in Nederland kent. Het werd 3Com.
Gedurende drie tot vier dagen per jaar lag het hele IAK-netwerk plat. Ruim driehonderd medewerkers zaten op zo’n moment duimen te draaien, terwijl de productiviteit onder de verschrikte ogen van het management daalde naar een onacceptabel laag niveau. Het voornaamste probleem lag in de grote ESX-4800 Fore-switch, die door de vele aansluitingen moeilijk te beheren was. Voor dit apparaat was in Nederland bovendien nauwelijks ondersteuning te vinden.
Beter aansluiten
IAK Verzekeringen, dochter van Axa, is een bedrijf dat opereert als verzekeringstussenpersoon in de zakelijke markt. Het verkoopt onder meer autoverzekeringen, hypotheken en levensverzekeringen aan ondernemingen en aan medewerkers van bedrijven via collectieve contracten. Werknemers van IAK voeren tijdens telefonisch klantcontact gegevens rechtstreeks in hun computer in. Als het netwerk plat ligt, is dit niet mogelijk en kunnen klanten dus niet goed worden begeleid.
In december 1999 leek het een goede keuze: een netwerk op basis van één chassis (een rek waarin alle switches bij elkaar geplaatst zijn), in plaats van een oplossing met losse switches. Een chassis-oplossing zou beter aansluiten bij de specifieke bekabeling die IAK al eerder had aangeschaft, een EC-7 systeem van de Duitse fabrikant Kerpen. IAK heeft ooit voor die techniek gekozen vanwege de grote bandbreedte, een voordeel dat het bedrijf wilde doortrekken naar de actieve componenten.
Eén centraal chassis leek op dat moment voor de hand te liggen, maar waar IAK geen rekening mee hield waren de mogelijkheden voor ondersteuning. Fore Systems – momenteel onderdeel van Marconi – is weliswaar bekend in de Verenigde Staten, maar minder in Nederland. Door de beperkte ondersteuning was het elke keer onzeker wanneer het netwerk weer in de lucht zou zijn. Daarom is uiteindelijk besloten de afschrijvingstermijn van vijf jaar te verkorten naar drie jaar en op zoek te gaan naar een betere oplossing.
Alternatieven
In de nieuwe situatie is wederom de bekabeling als uitgangspunt genomen, maar nu stond het doortrekken van bandbreedte naar de actieve componenten niet meer voorop. "Door ervaring hebben we gezegd: die bandbreedte werkt in z’n totaliteit toch wat anders", zegt Ad van den Berk, projectleider technische projecten bij IAK Verzekeringen. "Het is niet zo dat driehonderd mensen met 1 Gigabyte massaal front-to-end op het netwerk zitten. Daarom kan je ook wel met losse switches werken en zo de problemen vermijden die je met een chassis in het leven roept. De totale bandbreedte is nu zeker minder, maar binnen de huidige afschrijvingstermijn van vijf jaar moet dat geen probleem zijn."
In eerste instantie kwam leverancier Axians op aanwijzing van IAK met een oplossing op basis van Cisco. Van den Berk: "Als je denkt aan topmerken, kan je moeilijk om Cisco heen. Vandaar dat die naam bij IAK heel snel gevallen is. Vervolgens hebben we gevraagd of er nog alternatieven waren. Dat bleek een 3Com-oplossing te zijn. De prijs heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Bij Cisco konden we tien oude switches, die eigenlijk volgend jaar vervangen hadden moeten worden, niet inruilen, bij 3Com wel. Terwijl 3Com alle switches verving, was het nog steeds 15 procent goedkoper."
Bij de implementatie is maar één ding misgegaan. "Op zich heel jammer, omdat voor de rest alles vlekkeloos en heel gestructureerd verliep", zegt Van den Berk. "Er zat een inrichtingsfoutje in de basis stack (tabel voor afhandeling van netwerkverkeer) waardoor een aantal gebruikers gedurende de ochtend na oplevering nog problemen heeft gehad. Het spanning tree-mechanisme (algoritme dat de paden definieert) richting de servers was niet uitgeschakeld, waardoor de centrale switch dacht dat de server een switch was. Diezelfde dag is dat verholpen en sindsdien werkt het vlekkeloos."< BR>