Vier overnames, een verdubbeling van het aantal klanten, meer dan honderd nieuwe partners en vijftien nieuwe producten. Content management software leverancier Documentum heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten, en is niet van plan zijn momentum te verliezen in deze groeimarkt.
|
Afrekenen
Documentum, een van de grotere spelers in de cm-markt, is al tien jaar actief in deze niche. Het bedrijf is een schoolvoorbeeld van een onderneming die de theorieën van de Amerikaanse marketinggoeroe Geoffrey Moore, een van de leden van de raad van bestuur, toepast. Het richtte zich aanvankelijk op één bepaalde verticale markt: de farmaceutica. Toen die markt veroverd was, trok het op naar andere deelmarkten. Nu de content management niche volwassen aan het worden is, moet het daar als één van de grotere spelers de vruchten van plukken. In de terminologie van Moore is het bedrijf ‘de gorilla van de markt’ geworden.
"Niemand wordt ontslagen omdat hij Documentum kiest", grapte Europees directeur Jean-Claude Broido vorige week tijdens de Europese gebruikersconferentie Momentum in Lyon. "Twee jaar terug zei ik nog dat we in Europa af te rekenen hadden met lokale bedrijven, zoals het Nederlandse Tridion, maar die firma’s hebben het nu zo moeilijk dat niemand nog in hun producten durft te investeren." Daardoor blijven alleen andere wereldwijde gespecialiseerde concurrenten als Interwoven, Vignette, Filenet en Opentext over.
Keuzevrijheid
De groeimarkt heeft intussen ook nieuwe spelers aangetrokken, waaronder SAP, IBM en Microsoft. Volgens Ovum zijn IBM en Microsoft nu de grootste spelers in de cm-markt. Ligt Documentum wakker van deze nieuwe concurrenten? "Natuurlijk houden we hen in de gaten", zegt chief strategy officer Robert Tarkoff. "Maar het feit dat zij op deze markt komen, bewijst dat het een goed idee is om in content management te investeren. We hebben nooit gedacht dat we ooit de enige leverancier zouden zijn in deze niche. Klanten hebben graag concurrentie; ze willen niet vastzitten aan één leverancier."
Volgens Tarkoff zullen klanten kiezen voor ‘best of breed’ producten van verschillende leveranciers. Ceo Dave Dewant: "IBM en Microsoft willen dat de klant een volledige suite aan producten koopt, maar dat willen de afnemers niet altijd. Neem Reuters: dat gebruikt onze content management, de portaalsoftware van BEA en de database van Oracle."
Omwille van de keuzevrijheid van de klant gelooft Documentum ook niet zo in de nieuwe theorie van Gartner. Dit onderzoeksbureau gaat ervan uit dat klanten in de eerste plaats zullen kiezen voor totaalpakketten. Het lanceerde daarvoor de term ‘smart enterprise suites’, die naast content management programmatuur ook portaalsoftware en ‘collaboration’ producten moeten bevatten. Gartner rangschikt Documentum onder de nichespelers omdat het niet over portaalsoftware beschikt. In dit kader wordt de overname van eRoom, leverancier van samenwerkingssoftware, gezien als een goede stap.
Discrepantie
Gevraagd naar ‘zelf ontwikkelen of aankopen’ zegt Tarkoff: "Onze interne r&d is gericht op verbetering van de contentdiensten die we binnen het basisplatform aanbieden. Daar moeten we telkens nieuwe diensten aanbieden. Daarom hebben we bij het ontwikkelen van Documentum 5 vooral gekeken naar het vereenvoudigen van de installatieprocedure en het gebruiksgemak. Anderzijds duiken in de markt vaak nieuwe vragen op die we niet meteen kunnen oplossen. Digital asset management bijvoorbeeld, en real time collaboration. In dat geval kijken we vaak naar het aankopen van bedrijven."
Tarkoff wijst er ook op dat deze strategie er voor zorgt dat zijn bedrijf niet na iedere overname zijn platform moet aanpassen. De firma heeft de gewoonte om sector- of toepassingsspecifieke mogelijkheden in afzonderlijke producten te stoppen die als ‘edities’ boven op de Documentum 5 basisinfrastructuur kunnen komen. "In onze overnamepolitiek worden we momenteel geholpen door het feit dat er een enorme discrepantie is tussen wat een bedrijf waard is en de waarde die de analisten er op plakken. Daar hebben we ons voordeel al mee gedaan", zegt Dewalt.
Door de acquisitie van Truearc bijvoorbeeld is de markt van record management betreden. "Record management houdt zich onder meer bezig met het goed opslaan met mailberichten; niet onbelangrijk in het post-Enron en post-Worldcom economisch bestel", aldus Dewalt. Veel overheden leggen momenteel een aantal regels op inzake het bewaren van elektronische berichten. Documentum heeft met zijn reputatie in een zwaar gereguleerde sector als de farmaceutica bewezen dat het daar het klappen van de zweep kent. Er zullen meer overnames volgen, maar Dewalt wil nu niet aangeven in welke richting die gaan.
Integreren
De komende tijd wil Documentum nog meer tijd besteden aan het aantrekken van partners. Het bedrijf heeft een drievoudige verkoopsstrategie. Het verkoopt zijn platform afzonderlijk, rekent op partners die daar toepassingen bovenop bouwen, en probeert zijn producten te integreren met documentintensieve toepassingen als SAP en Siebel.
Wat betreft het ‘zelf ontwikkelen’ werkt de onderneming nu aan de volgende generatie. "De overgang van 4i naar 5 ging vooral over groter gebruiksgemak en een betere installatieprocedure. Tussentijdse opwaarderingen zullen inspelen op nieuwe mogelijkheden voor web publishing en het toevoegen van beveiliging via digitale handtekeningen en ondersteuning voor pki", zegt Tarkoff. "Voor de volgende versie kijken we vooral naar het beheren van content die nog niet in Documentum opgenomen is."< BR>