Volgens de Opta dreigt er in de telecommunicatiesector een nieuwe monopolisering. Voorzitter Jens Arnbak wees er vanmorgen bij de presentatie van de ‘Visie op de markt’ op dat er in de markt voor breedbandtoegang tot internet via dsl of de kabel veel beweging is, maar dat het erop lijkt dat alleen oud-monopolisten hun marktaandeel veilig weten te stellen.
Daarnaast is er bijna geen sprake van transparatie en stappen steeds meer partijen uit die markt. Tot slot ligt er binnencarrier pre select consolidatie op de loer, omdat bijvoorbeeld KPN met zijn nieuwe belpakket de prijzen zo laag weet te houden dat er nauwelijks concurrentie mogelijk is.
Vooral de ex-monopolisten zoals KPN en de kabelbedrijven UPC, Casema en Essent baren Arnbak zorgen. Door een gebrek aan transparantie kan de Opta niet goed zien hoe snel deze partijen de makrt naar zich toe trekken. De eind mei in de Tweede Kamer te behandelen kabelwet moet de toezichthouder in ieder geval de mogelijkheid geven om deze bedrijven onder dwang hun kerncijfers te laten rapporteren. Zo hoopt de Opta dat, voordat de nieuwe Europese richtlijnen voor de communicatiesector bekend worden, de nieuwe telecomwet al gedeeltelijk van kracht kan worden. Met die kabelwet in de hand kan de Opta in ieder geval al onderzoeken wat de marktmacht van de partijen is. Als de telecomwet eenmaal is ingevoerd, kan de toezichthouder ook maatregelen treffen.
De kleinere telecom- en internetaanbieders belanden door de snelle opkomst van breedband in een prijsklem. Dat komt door de te kleine afstand tussen groothandelsprijzen voor dsl-producten en de prijzen die de kleinere partijen aan de consument kunnen doorberekenen.
Arnbak klaagde daarnaast over de erg lange rechtszaken waarmee KPN het toezicht en ingrijpen van de opta in de breedbandmarkt belemmert en zo zijn eigen marktaandeel nu al veilig stelt. "In twee jaar tijd is de gemiddelde tijd van procedures bij de rechtbank in Rotterdam opgelopen van een paar maanden naar 1,5 tot twee jaar." Hij pleit voor enkelvoudige procedures waarbij het niet mogelijk is om in beroep te gaan.
Tja … zelfs ‘minder’ geschoolden zagen dit aan komen !
De OPTA heeft er alles aan gedaan om (met name KPN) kapot te krijgen. Iedereen mocht concurerende tarieven aanbieden, mar als KPN met prijzen omlaag wilde gaan -wat doel is van privatisering en concurrentie- dan hield OPTA dat tegen.
Afspraken, gemaakt tussen KPN en andere aanbieders over tarieven voor het gebruik van het (KPN) netwerk werden door de OPTA afgekeurd, omdat KPN te veel zou vragen.
Het heeft er alle schjin van dat de OPTA het niet kan hebben dat door de markt werking nu -zeker in een economische zwakke tijd- kleine bedrijven het strijd niet aankunnen.
Nu lijkt het moment aangebroken om een geldverslindend orgaan als de OPTA maar op te doeken … hun werk lijkt gedaan.
Maar dat is mijn mening
Als dit de Opta zorgen baart waarom geven ze dan toestemming voor een prijsverhoging (prijsopdrijving)
van abonnementskosten en belkosten die in juli ingaat ?
konkurrentie la me nie lachen !
De echte konkurrentie is alleen merkbaar bij bedrijven en bijna niet bij de gewone beller/gebruiker.
een EX-kpn’er
Waarom moeten wij in Nederland weer roomser dan de paus zijn en allerlei beperkende regels gaan opstellen voor bedrijven die gezien de internationale concurrentie al moeite genoeg hebben om het hoofd boven water te houden. Opta doe die oogkleppen eens af!
Het enige waar meneer Arnbak en zijn companen zich mee bezig lijken te houden is het in stand houden van hun eigen baantje, net zoals zoveel overheid- en semi-overheidsinstellingen. Daarom roepen ze om de haverklap dat er te weinig concurrentie is, terwijl Nederland binnen Europa een van de meest competetieve markten is op telecomgebied.
KPN klaagt terecht over de continue pesterijen van de Opta, waardoor het telecombedrijf de grootste moeite heeft om zijn inkomen uit het vaste netwerk op peil te houden terwijl grote concurrenten als Deutsche Telekom (T-Mobile) en France Telecom (Orange) daar veel minder moeite mee hebben.
Merk ook op dat Arnbak wil dat binnen afzienbare tijd “60% tot 70% van de bevolking gebruik maakt van Carrier Select” (artikel op AG). Hij zegt niet “telecombedrijven moeten een goed product aanbieden, of de consument moet keuze hebben”, want deze ware redenen voor het stimuleren van concurrentie zijn al gerealiseerd. Nee, het enige dat Arnbak wil is dat klanten bij KPN weglopen. Voor hem is concurrentie een doel op zich geworden, in plaats van een middel om een doel te bereiken.
Laat iemand aub de Opta opheffen, of zet ze anders op een branche die wel concurrentie kan gebruiken – de muziek- en filmbranche bijvoorbeeld. Of zou het toeval zijn dat we in elke CD-winkel precies dezelfde prijs betalen voor een CD…