Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: De hang naar privacy is Noem een slecht begin van de dag Wordt de computerexpert een meteropnemer?
De hang naar privacy is
… op zijn retour. Wij wisten al dat Amerikaanse inlichtingendiensten onbekommerd onze telefoon, fax en e-mail aftappen. Na 9/11 zijn alle remmen los en worden privacy-beschermers steeds verder in de verdediging gedrukt. Bovendien lijkt het onderwerp ‘privacy’ uit de mode te raken, niet alleen in de VS maar ook hier. Neem de wet ‘Vorderen Gegevens Telecommunicatie’ die de Tweede Kamer in april zonder noemenswaardig debat goedkeurde. Alle veertigduizend Nederlandse opsporingsambtenaren kunnen daardoor vrijuit snuffelen in de adresdatabases van internet- en telefoonaanbieders. De vijfhonderd Officieren van Justitie mogen straks zonder toestemming van een rechter-commissaris nagaan wie met wie heeft gemaild, welke websites iemand heeft bezocht en waar diens mobieltje zich bevond.
Technologie registreert steeds grotere delen van ons leven. Neem de aanstaande Rfid-revolutie in de detailhandel. Deze ‘radio frequency identification’ werkt met kleine radiochips die worden ingebakken in consumentenproducten en betaalkaarten. Deze minuscule chips worden draadloos van energie voorzien door de uitleesapparaten. Rfid maakt het hele traject van product naar klant veel efficiënter. Het maakt ‘intelligente schappen’, automatisch voorraadbeheer en automatische kassasystemen mogelijk. De consument kan straks op topsnelheid met zijn volgeladen kar langs de kassa spurten. Die chips kunnen ook daarna tot leven worden gewekt en daar gaan bedrijven natuurlijk gebruik van maken. Gillette, Walmart en Tyco starten er nu mee. Benetton wil ook, maar bagatelliseert zijn plannen met leverancier Philips onder invloed van privacybeschermers nu even. Waar Philips op de Cebit nog sprak over levering van 15 miljoen Rfid-chips, heeft Benetton het nu over een kleinschalig experiment. Maar Rfid gaat er komen, ook zonder Benetton als pionier. De bezwaren zullen verstommen, want ach, de chips werken maar over anderhalve meter en wat voor informatie staat er nu eigenlijk op.
Noem een slecht begin van de dag
… wakker worden met zouteloze Microsoft-reclames. Als absoluut dieptepunt op het gebied van radioreclames herinner ik me die voor Sorbo-gloeilampen. De arme Riek Schragen, alias Saartje uit Swiebertje, moest daarin met de volgende aanprijzing afsluiten: ‘de lamp geeft goed licht’. Het Sorbo-reclamebureau is nu kennelijk ingehuurd door Microsoft. Het prijst Windows XP aan als ‘software die maar door draait’. Nu is dat gezien alle vorige versies van Windows minder vanzelfsprekend dan gloeilampen die licht geven, maar toch. Sinds enkele weken word ik wakker met vergelijkbare infantiele reclames voor de ‘business software’ van Microsoft. Dat het werkt, en zo.
Afgezien van de inhoud is de afdeling bedrijfssoftware van Microsoft duidelijk begonnen met zijn grote sprong voorwaarts. De huidige marketingcampagne volgt op een aantal overnames en de vorming van de nieuwe divisie Business Solutions. Leveranciers van bedrijfssoftware moeten zich volgens mij langzamerhand zorgen gaan maken. Microsoft is inmiddels in staat tal van kleine en middelgrote bedrijven een alles-in-één oplossing aan te bieden. Waar de verkopers eerder met succes hun ‘backend-bundel’ rond Windows-server aan de man brachten, kunnen ze dat nu aanvullen met bedrijfsapplicaties als het nieuwe Microsoft CRM, Navision en Great Plains. Zo’n aanbod zal op een hoop organisaties verleidelijk overkomen. Knullige reclames zullen dat gevoel niet wegnemen.
Wordt de computerexpert een meteropnemer?
… dat gaat op zijn minst nog vele jaren duren. Al lang wordt gefilosofeerd over de inzet van computerapplicaties en -kracht als nutsvoorziening. Met de asp-hype is eind jaren negentig een valse start gemaakt, maar de inmiddels besmette term ‘asp’ is vervangen door ‘managed services’ en aangevuld met nieuwe vergezichten van de grote drie IBM, HP en Sun. IBM zet onder de nieuwe topman Sam Palmisano zijn kaarten op het ‘on-demand’-initiatief, HP werkt aan zijn ‘utility data center’ en Sun heeft het simpelweg over N1. Deze initiatieven richten zich voornamelijk op grote multinationals. Het gaat dan zowel om interne automatisering als vergaande uitbestedingsstrategieën. Bij dat laatste komt die vergelijking met nutsvoorziening om de hoek kijken, maar die vergelijking is misleidend. Wie weet hoe ingewikkeld het is om sluitend contract voor het uitbesteden van een ‘service’ te regelen, wie zich de inflexibiliteit van ’time shared’ mainframediensten van IBM herinnert, weet dat computertoepassingen nooit zomaar uit de muur zullen komen.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.