Uitbesteding kan tot emotionele reacties leiden onder het getroffen personeel. Dit verschilt echter van land tot land, zo ondervond Hans Westerhuis, voorzitter van de Europese ondernemingsraad van ABN Amro.
Westerhuis is een van de sprekers op het seminar Strategic Sourcing ‘In Balans’ dat Itsmf aankomende dinsdag organiseert. Hij vertelt daar over zijn ervaringen als Euro or-voorzitter vanaf het moment dat ABN Amro in de zomer van vorig jaar aankondigde zijn internationaal opererende divisie Ict Wholesale Clients te willen verkopen aan EDS. Zo’n duizend automatiseerders (plus duizend ingehuurden met een tijdelijk contract) stappen over naar de Texaanse ict-dienstverlener.
Het besluit om de ict de deur uit te doen kwam niet als een verrassing, zegt Westerhuis. "In 2001 voerde ABN Amro al een grote herstructurering door, waarbij de ondernemingsraden onderkenden dat sommige bedrijfsonderdelen makkelijker van de organisatie los te koppelen waren dan andere. Ict viel daaronder."
Verrast
Dat zo’n besluit emoties losmaakt en dat er cultuurverschillen bestaan, daar had de Europese ondernemingsraad rekening mee gehouden. Dat de verschillen in reactie tussen de Nederlandse (emotioneel) en Engelse (onaangedaan) automatiseerders, die als eerste overgingen, zo groot waren, heeft Westerhuis wel verrast. "In Nederland is de loyaliteit aan de werkgever groot. Een bank staat bij ons bovendien bekend als een betrouwbare, stabiele werkgever. In Engeland zijn medewerkers gewend na een paar jaar van baan te wisselen", geeft hij als uiteindelijke verklaring.
Westerhuis wijst op nog een ander verschil. In Nederland liepen de onderhandelingen tussen vakbonden en directie over het behoud van gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden gesmeerd. In Engeland daarentegen zijn er binnen de bank geen georganiseerde vakbonden of or’en, en hield de Europese raad een oogje in het zeil, onder meer bij vertrek- en pensioenregelingen.
Hameren
De volgende fase in het uitbestedingstraject is de overgang van bankmedewerkers naar EDS in Duitsland en Frankrijk. Daarbij verwacht Westerhuis ook verschillen te zien. "Voor Fransen ligt dit veel gevoeliger dan bij Duitsers, omdat de Duitse it-organisatie reeds een aparte BV is." Volgens de voorzitter, overigens ook automatiseerder, is de sociale emotie die ontstaat na een besluit tot uitbesteding nooit volledig weg te nemen. "Wel kan een ondernemingsraad meehelpen het traject zo goed mogelijk uit te voeren, door bij de directie te hameren op goede communicatie, zelf genoeg informatie te verschaffen en alternatieve mogelijkheden te onderzoeken."
De Europese raad zal de uitvoering van de overeenkomst met EDS nauwlettend in de gaten houden. Het slagen daarvan zal namelijk sterk meewegen in het toekomstig besluit van ABN Amro om ook zijn andere ict-afdelingen af te stoten.< BR>