Accountview werd in 1987 door Vincent Bloem (ex-Kpmg) en René van der Wiel (ex-Job Creation) opgericht onder de naam Auditsoft. Ze stelden een ondernemersplan op en betrokken een kantoor in het Amsterdamse Ondernemerscentrum.
Auditsoft wilde in eerste instantie controlesoftware maken voor accountants waarmee de boekhouding van cliënten snel te controleren was. Diezelfde accountants vertelden aan de oprichters dat zij zochten naar software die foutieve invoer voorkwam, en niet zozeer naar controletools. Met die wens als uitgangspunt werd het boekhoudpakket Rekenmeester op de markt gebracht.
[ klein maar fijn ] De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn. Alle afleveringen: |
Nu heeft het bedrijf ongeveer vijftig medewerkers en kantoren in Amsterdam (hoofdkantoor), Frankfurt en Londen. Het is actief op de Belgische, Duitse, Engelse, Franse en Nederlandse markt en heeft meer dan tienduizend klanten. Bloem werkt nog bij het bedrijf als technisch directeur. Van der Wiel is financieel en algemeen directeur.
Script-software
De softwareproducent verkoopt uitsluitend via partners. Die partners snijden het standaardpakket dat Accountview levert toe op de wensen van de branche of klant. Casper Haspels, directeur verkoop en marketing: "De software bestaat uit scripts, die door de value added reseller aan te passen zijn. Daardoor kan het naast of onzichtbaar onder andere applicaties draaien, en is het uit te breiden, aan te passen of aan te spreken via xml of een ontwikkelomgeving."
De mkb-markt is de voornaamste doelgroep van Accountview. "Wij richten ons voornamelijk op bedrijven met vijf tot honderd medewerkers. Momenteel hebben we een marktaandeel van 5 procent. Dat willen we uitbreiden naar 15 procent", aldus Haspels. De grootste concurrent is marktleider Exact Software; Accountview ziet zichzelf als de tweede speler op de mkb-software-markt.
"Een recente ontwikkeling is dat veel hbo’s en universiteiten ook opleidingen aanbieden in Accountview. Dat is weer positief voor ons, want zeker aan de onderkant van de mkb-markt, bedrijven met maximaal 25 mensen in dienst, bepaalt de accountant welke software het bedrijf gebruikt", zegt Haspels.< BR>