Misschien dacht u dat het verbod op mobiel telefoneren in vliegtuigen een wat overdreven veiligheidsvoorschrift is. Dat wordt tegensproken door een recent onderzoek, waaruit blijkt dat een actief mobieltje een vliegtuig compleet van de kaart brengt.
De Britse ‘Civil Aviation Authority’ publiceerde een onderzoeksrapport over de gevaren van mobiel bellen in vliegtuigen, en waarschuwt daarin voor de ernstige gevolgen voor het navigatiesysteem. Het vliegtuigkompas kan het (magnetische) noorden kwijtraken en ook andere apparatuur kan onstabiele en onjuiste informatie doorgeven. Die dataoverdracht wordt namelijk verstoord door de mobiele telefoonsignalen.
Door dit rapport kunnen overijverige bellers hopelijk worden afgeschrikt. Sommige passagiers blijken het belverbod niet ernstig te nemen en negeren het dan ook, met blijkbaar alle gevolgen van dien.
Het lijkt mij sterk dat een gyroscoop kompas, dat niets met magnetisme of RF heeft te maken, beinvloed kan worden door welke zender dan ook. Lijkt op bangmakerij
Ik ben het met René eens. Bovendien ben ik redelij ingevoerd in de luchtvaart en kan me alleen een melding herinneren over dit onderzoek van vorig jaar. De resultaten waren toen niet overtuigend positief of negatief, maar gezien de safety first approach in de luchtvaart, blijft daarom het verbod van kracht.
Heeft de redactie per ongeluk een kopie van dat rapport? Lijkt me interessant Of is dit een overname van een ander bericht ergens?.
Hier de link om zelf na te lezen 🙂
http://www.caa.co.uk/caanews/caanews.asp?nid=669
Als voormalig zendamateur lees ik dit soort berichten toch altijd met enige verbazing. Het komt mij voor dat men bij het ontwerp van een vliegtuig en alle apparatuur geld wil uitsparen op voorzieningen die op dat moment overdreven lijken. Aan de andere kant is men in staat om vliegtuigen door onweer te laten vliegen.
Een bliksem is heel grillig en kan het hele spectrum met grote kracht bestrijken. Daar kan een mobiele telefoon met een bekend maximum vermogen en een bekende werkfrequentie toch niet tegen op?
In Flight International staat een wat uitgebreider commentaar Daaruit blijkt dat ze de test IN de cockpit hebben gehouden en ook in het vliegtuig, maar dan vlakbij systeemkasten en vlakbij kabelgoten 9die vlak onder de vloer lopen.
Het is dus geen normaal gebruik, maar de resultaten waren wel reden om mobieltjes in de cockpit in ieder geval te verbieden en uit voorzorg ook maar (na het sluiten van de deuren) in de cabine.