Bedrijfsprocessen worden steeds meer afhankelijk van de goede werking van de onderliggende it-infrastructuur. Met zijn nieuwe bsm-strategie (business service management) wil BMC Software deze kloof helpen dichten.
|
"Business service management is een mooie term, maar het is geen marketing-verpakkingsmateriaal voor ons. Het is een realiteit", weerlegt algemeen directeur Ronald De Jonge van BMC Nederland onze scepsis. Volgens BMC is het beheer van toepassingen en apparatuur traditioneel te zeer verzuild: tools beheren of een server, of een toepassing, of een stuk netwerk. "Wat ontbreekt is de relatie tussen al deze it-componenten en het bedrijfsproces dat ze ondersteunen; online aankopen, logistieke- of crm-processen, handelsactiviteiten in een bank, enzovoort." Dat een it-omgeving flexibel is (servers toevoegen, besturingssystemen opwaarderen) maakt het er nog moeilijker op.
Acquisitie
Om op al die vragen een antwoord te bieden trok het Texaanse BMC Software vorige maand 42 miljoen dollar uit voor de acquisitie van de Belgische softwareontwikkelaar IT Masters. Diens product Mastercell maakt het mogelijk een dynamische link te leggen tussen de bedrijfsprocessen en de it-omgeving. "Wijzigt iets in de it-omgeving, dan wordt die verandering meteen in de repository opgeslagen." Analisten zien de overname van IT Masters als een inhaalslag van BMC in de strijd om hegemonie in de bsm-markt; De Jonge is het daar niet mee eens. "We hebben een voorsprong verworven, en in tegenstelling tot bijvoorbeeld HP kunnen we met onze bsm-strategie alle platformen aan, tot OS/390 toe, en ieder groot bedrijf heeft dergelijke mainframes.
Eerder was ook al Remedy overgenomen, omwille van zijn software voor het beheer van ontwikkelingen en veranderingen. Een belangrijk onderdeel van de bsm-strategie is ook Patrol Perform & Predict, dat toelaat te voorspellen wat de impact van bijvoorbeeld marketingacties zal zijn op de it-infrastructuur. Tot de lokale klanten van de bsm-producten van BMC behoren onder meer Pinkroccade en Shell. Als internationale referenties noemt het bedrijf de bank UBS en het chemische bedrijf UCB.
IT Masters had met vestigingen in België, Texas en Duitsland nog geen voet aan de grond in Nederland, maar nu is het commerciële als technische personeel van BMC getraind in die producten. De Jonge geeft toe dat de belangrijkste uitdaging misschien wel ligt in een nieuwe manier van verkopen. "Door de overname van IT Masters schuiven we op in de waardeketen. Dat betekent dat we ook hoger in de organisatie moeten gaan verkopen." Daarbij helpt het niet dat BMC nauwelijks bekendheid is, al staat het wereldwijd in de top tien van softwareleveranciers. Als hulp in deze strategie rekent het concern onder meer op een aantal partners. In de Verenigde Staten is al een samenwerking afgesloten met Accenture. In Nederland probeert BMC partners aan te trekken die nieuwe deuren openen en zijn software kunnen installeren.