ScanSoft heeft een reeks overeenkomsten met IBM bekendgemaakt.
Beide bedrijven willen de spraaktechnologie en spraakherkenningstoepassingen uitbreiden naar bedrijfs-, desktop- en multimodale omgevingen.
De samenwerking behelst dicteertoepassingen, technologie en toepassingen voor spraakherkenning via de telefoon en tekst-naar-spraakoplossingen. Deze samenwerking heeft tot gevolg dat IBM ScanSoft ondersteunt in en helpt bij het toegankelijk maken en testen van ScanSoft telefonie-toepassingen voor het platform WebSphere van IBM.
De twee bedrijven zullen samenwerken zodat de toepassingen VoiceRequest en DirectoryAssistance van ScanSoft voldoen aan de VoiceXML 2.0 standaard en gekoppeld kunnen worden aan de IBM voice portal-oplossing WebSphere Voice Application Access. Door de ondersteuning van open standaards en het toegankelijk maken van deze toepassingen binnen het WebSphere platform kan ScanSoft zijn reikwijdte binnen de IBM verkoopkanalen en het IBM klantenbestand uitbreiden. Toepassingen die compatibel zijn met VoiceXML kunnen worden uitgebreid naar multimodale toepassingen dankzij het gebruik van de XHTML + Voice (X+V) specificatie momenteel in beraad bij het W3C.