Yahoo, AOL Time Warner en Microsoft slaan de handen ineen om een front te vormen tegen de groeiende hoeveelheden ongewenste e-mail (spam). De drie vrezen dat e-mail anders zijn nut verliest.
De initiatiefnemers roepen andere ict-bedrijven op zich bij hun aan te sluiten om brede maatregelen te kunnen treffen tegen spam. Spam is een groeiend probleem; volgens prognoses van analisten bestaat 40 procent van alle e-mail eind dit jaar uit spam.
Het nieuw gevormde samenwerkingsverband tussen de online-dienst, het mediaconcern en de softwarereus wil de industrie verenigen om niet alleen spam, maar ook spammers aan te pakken. Volgens vice-president Brian Arbogast van Microsofts online-divisie MSN is het doel grote spam-verzenders op te sporen en aan te klagen. AOL is al een proefproces begonnen om jurisprudentie op dit terrein te scheppen.
De intenties gaan dus veel verder dan simpelweg het ontwikkelen of verfijnen van software die spam kan filteren. Bij filtering is er namelijk nog altijd sprake van – te vermijden – belasting voor netwerken, routers, mailservers en eventueel lan’s en desktopmachines. Verder is de Europese Unie bezig met richtlijnen om ongevraagde e-mail uit te bannen.
perfect. zo spoedig mogelijk. Erger me aan alle ongewenste porno die ik binnen krijg