De verkoop van pda’s ging in het eerste kwartaal van 2003 verder bergaf, zo blijkt uit een onderzoek van IDC.
Het is droevig gesteld met de pda-markt. De daling van de verkoopcijfers ging in het voorbije eerste kwartaal nog verder, zo zegt marktanalist IDC. Die wijt de inkrimping van de (alweer) aan het lage consumentenvertrouwen en aan de krappe it-budgetten bij de bedrijven. Daarbij komt dan nog de stijgende concurrentie van de smart phones, de mobiele telefoons die steeds meer pda-mogelijkheden inbouwen.
De pda-producenten verkochten wereldwijd 2,45 miljoen handcomputertjes in het eerste kwartaal van 2003. Dat is een daling met 21,3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2002.
Palm, dat deze week nog twee nieuwe modellen op de markt bracht (zie elders in het nieuws), blijft volgens IDC de topverkoper in de handheld-markt. Het bedrijf verkocht in het voorbije eerste kwartaal meer dan 880.000 pda’s en heeft daarmee 36 procent van de markt in handen. HP, Sony, nieuwkomer Dell en Toshiba maken de top vijf van de pda-markt compleet.
Ondanks zijn nummer één-plaats blijft ook Palm niet gespaard van tegenvallende resultaten. Het bedrijf boekte in zijn fiscale derde kwartaal, dat eindigde op 28 februari 2003, een verlies van 26,5 miljoen dollar. In de loop van dat kwartaal heeft Palm ongeveer 19 procent van zijn personeelsbestand ontslagen.