Het mankeert Europese bedrijven aan procedures voor backup en herstel van data. Dit blijkt uit een onderzoek van de Europese tak van de branchevereniging Snia (Storage Networking Industry Association).
Het onderzoek is tussen september 2002 en januari 2003 uitgevoerd onder honderd it-directeuren en opslagprofessionals bij Europese bedrijven. De branchevereniging wou zo de problemen en aandachtsgebieden voor data-opslag in Europa in kaart brengen. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat 12 procent van de ondervraagde ondernemingen momenteel geen backup- en herstelprocedure hebben.
Belang … plan
Toch noemt 57 procent rampenherstel als een kwestie van primair belang. Dat wil echter niet zeggen dat er ook daadwerkelijk een procedure voor is: minder dan 25 procent heeft een rampenherstelplan. Zij hebben dus wel een backupprocedure, maar geen plan om die gegevens na ernstige problemen gestructureerd terug te zetten.
Bijna de helft van de ondervraagden zegt er vertrouwen in te hebben dat hun collega’s en ondergeschikten wel weten wat te doen in geval van een ict-ramp. Een forse 32 procent van de ondervraagden weet hun herstelplannen elk jaar te evalueren en te testen. Daarnaast doet maar liefst 20 procent van de bedrijven dit elke zes maanden.
De opkomst van opslag-dienstverleners (ssp’s) verloopt traag; in Europa nog wat langzamer dan in de Verenigde Staten. Toch zegt bijna 50 procent van de geënqueteerden bereid te zijn in zee te gaan met een externe partij voor hun herstelbehoeften, terwijl 40 procent een ssp zou overwegen voor hun backup. Slechts 24 procent is echter bereid het beheer en de besturing van hun opslag uit handen te geven.< BR>