Is het u al opgevallen hoeveel seminars over databeveiliging er tegenwoordig zijn? Raakt u door alle post over dat onderwerp heen? De redactie wordt in ieder geval overspoeld door berichten over nieuwe producten en diensten uit dat vakgebied. Analisten sloven zich uit om aan te geven dat bedrijven veel te weinig besteden aan het beschermen van hun gegevens.
Op zich is er niets mis met die extra aandacht, want hackers, virussen en slordige gebruikers kunnen een goede bedrijfsvoering ernstig in het gedrang brengen. Onderzoeken hebben voldoende uitgewezen dat slechts weinig ondernemingen een sluitende beveiligingspolitiek voeren.
Het lijkt er sterk op dat ‘security’ de zoveelste hype is. De aandacht ervoor doet ons terugdenken aan de euforische dagen van de dotcom-boom, toen de internetjongens massaal hun blijde boodschap over de ‘nieuwe economie’ voortdurend aan de grote klok hingen. Beveiliging is de nieuwe melkkoe en de ict-sector pikt graag zijn graantje mee, door beveiligingsoplossingen toe te voegen aan zijn aanbod. Die verhoogde aandacht valt zo snel in minder slechte kwartaalcijfers om te zetten. De sector staat onder druk, dus wordt iedere nieuwe kreet aangegrepen om oude wijn in nieuwe zakken te verpakken. Kreeg je vroeger hardware en software mee in de zak met het e-zakendoen-logo, nu krijg je een draagtas beveiliging mee.
Hypes hebben echter de kwalijke gewoonte vrij snel over te waaien. Wordt beveiliging ook afgevoerd zodra een nieuwe gekte ontstaat rond een nieuw thema? Hopelijk gebeurt dit niet. Het opzetten van een adequate beveiliging is een kwestie van een goede bedrijfspolitiek en vooral het aanleren van de juiste mentaliteit. Het duurt enkele jaren eer we zover zijn. Laat de aandacht voor beveiliging dus niet meteen wegebben.< BR>