In een nieuw onderzoeksrapport concludeert marktanalist Aberdeen dat een grote meerderheid van de bedrijven die crm-technologie gebruiken, daar uitermate tevreden over zijn.
Een verrassende conclusie, want eerdere rapporten van andere marktanalisten spreken altijd over een groot aantal mislukte crm-projecten. In het onderzoek van Aberdeen antwoordde een overweldigende meerderheid van de crm-gebruikers dat hun customer relationship management-technologie aantoonbare voordelen en een aanzienlijke ‘return on investment’ heeft gebracht. Maar liefst 95 procent van de ondervraagde bedrijven blijkt tevreden met hun investering, terwijl 73 procent hun crm-systeem wil upgraden of uitbreiden in de komende twaalf maanden.
Die tegenstelling met andere marktonderzoeken is al heel wat minder verrassend wanneer we in beschouwing nemen dat Aberdeen alleen klanten van crm-leverancier Siebel Systems heeft bevraagd. De objectiviteit van dit onderzoeksrapport lijkt dan ook allesbehalve gegarandeerd.
Saillant detail is dat in een eerder, door Siebel zelf betaald, onderzoek het gebruik van crm nog aanzienlijk slechter gewaardeerd wordt. Siebel wilde dit onderzoek niet publiekelijk maken. Het bedrijf laat door de FBI uitzoeken wie of waar er ‘gelekt’ is.