Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Probeert IBM het nu weer met kantoorapplicaties? Wordt Apple weer een muzieklabel? Wat kost een umts-licentie vandaag de dag?
Probeert IBM het nu weer met kantoorapplicaties?
… nee toch? Ja toch. IBM komt met een ‘Java-gebaseerde Office-bundel’ als onderdeel van de Websphere portaalsoftware. Een Microsoft-killer? IBM heeft in 22 jaar pc-geschiedenis geen enkele succesvolle desktopapplicatie op de markt weten te brengen. Herinnert iemand zich het rampzalige Displaywriter nog? Over Officevision zullen we maar zwijgen. Nadat Microsoft met Office de kantoorapplicatiemarkt annexeerde, probeerde IBM het nog één keer via Lotus. Het draaide bij deze overname vooral om Lotus Notes, maar met de kantoorbundel Smartsuite had IBM ook grote plannen. De wereld had echter al gekozen; zelfs gratis wilde niemand de op zich uitstekende software hebben. Nog zette IBM geen punt achter tekstverwerkers en spreadsheets. In het kielzog van de netwerkcomputer verscheen eSuite, een bundel kleine Java-gebaseerde kantoorapplicaties die je vanaf een centrale server kon oproepen. Een doodgeboren kind, want niemand wilde een netwerkcomputer. De eSuite mini-applicaties beleefden een tweede leven als Lotus Components. En nu dus kennelijk een derde als portaalbouwsteen. Diverse overenthousiaste commentatoren zien in deze servergebaseerde Office-bundel al een mogelijke concurrent van MS Office. Alweer?
Wordt Apple weer een muzieklabel?
… zo dom zal Jobs toch niet zijn? Apple overweegt het muziekbedrijf Universal Music, onderdeel van het Franse Vivendi, over te nemen. Dat beweren vele media op gezag van de LA Times, de enige bron van dit nieuws. Er werd zelfs een bedrag van zes- tot zeven miljard dollar bij genoemd. De koers van Apple duikelde onmiddellijk. Natuurlijk. Het zou Apple direct armlastig maken. Bovendien levert de productie van hardware en ‘content’ binnen één bedrijf weinig synergie en veel conflicterende belangen op. Philips verkocht niet voor niets zijn platenmaatschappijen, voordat alle remmen los gingen met eerst cd- en later dvd-kopieerapparatuur. Dus waar zit de meerwaarde voor Apple? Toch niet in de aanstaande betaalde online-dienst voor muziek? Steve Jobs is bezig daarvoor met alle platenmaatschappijen licentie-afspraken te maken. Daarvoor bezocht hij ook Universal. Dat het noodlijdende Vivendi en passant Universal te koop aanbood is begrijpelijk, maar Jobs zal wel wijzer wezen. Wat voor synergie heeft de overname van CBS Records zijn grote voorbeeld Sony opgeleverd? Nagenoeg niets. Sterker nog: Sony Music is een ‘bleeder’ geworden met een verlies over 2002 van 142 miljoen dollar.
Last but nog least mag Apple helemaal niet in de muziek. Dat is in 1989 al besloten in een schikking tussen het gelijknamige fameuze platenbedrijf van The Beatles en het computerbedrijf. Apple Computer betaalde destijds de erven Beatles een fors bedrag en beloofde af te zien van activiteiten in de muziekbranche. Alleen daardoor heet Apple nog altijd Apple.
Wat kost een umts-licentie vandaag de dag?
… niets. Miljarden zijn er in de gekke jaren negentig neergeteld voor umts-licenties; veel geld voor gebakken lucht. KPN zou nu half Europa kunnen opkopen als het toen niet zulk voortvarend management had gehad. Tal van telecombedrijven zien ondanks de geïnvesteerde miljarden alsnog af van het aanleggen van het umts-netwerk. Ze kunnen het zich domweg niet veroorloven. Dat geldt ook voor mmO2, het moederbedrijf van O2. In Duitsland hoopt dit Britse bedrijf zijn hele mobiele handel aan KPN over te doen, in Nederland was geen van de andere mobiele aanbieders bereid geld neer te leggen voor het O2-netwerk. Daarom heeft mmO2 zijn Nederlandse dochter nu maar voor het vriendenprijsje van 25 miljoen euro overgedaan aan investeerder Greenfield Capital Partners. Die krijgt daarmee ook de umts-licentie in de schoot geworpen waarvoor O2 (toen nog Telfort, straks misschien weer) destijds nog vierhonderd miljoen euro betaalde. De hamvraag: wat zou de umts-licentie nog hebben opgebracht? Waarschijnlijk helemaal niets. O2 heeft namelijk ook nog 1,3 miljoen mobiele klanten.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.