Oud-KSI-directeur Toon Rijken is weer terug bij af. Met zijn nieuwe bedrijf The Competence Group helpt hij organisaties met het doorvoeren van verbeteringen en het borgen van kennis. Maatwerkopleidingen voor eindgebruikers staan daarin centraal.
Toon Rijken, de 46-jarige algemeen directeur van The Competence Group, is weer terug op zijn honk. Geboren, getogen en wonend in het Utrechtse IJsselstein is hij met zijn nieuwe bedrijf opnieuw neergestreken in deze plaats, waar ook KSI van start is gegaan. Deze automatiseerder richtte hij in 1986 op samen met een aantal gelijkgestemden, die elkaar kenden van een it-project bij het allang verdwenen Nova Computer Software, in de vorm van een maatschap (toen al!). In die tijd maakte KSI zich al druk over de eindgebruiker. Rijken: "Die hing er maar wat bij. In veranderingsprocessen wordt vaak een applicatie over de muur gegooid en tegen eindgebruikers gezegd: zien maar hoe jullie er mee omgaan. Voor opleidingen is vaak te weinig budget beschikbaar, of het wordt opgesoupeerd gedurende het implementatietraject."
[ klein maar fijn ] De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn. Alle afleveringen: |
Bierviltje
Rijken nam tien medewerkers mee, die bij KSI eindgebruikersdiensten ontwikkelden, plus een leer- en informatiesysteem en richtte vorig jaar september The Competence Group op. Bij het bedrijf werken inmiddels ruim dertig mensen, waaronder vijftien adviseurs van de doorstart van het voormalige Pyramidion Consultants, die zich heeft aangesloten bij Rijkens firma. Zij beschikken over het softwarepakket Processpublisher waarmee inmiddels bij zo’n honderdvijfentwintig bedrijven bedrijfsprocessen beschreven worden, gericht op eindgebruikers.
The Competence Group richt zich met zijn diensten op middelgrote en grote ondernemingen, onder andere TPG Post en ziekenhuizen, die grote bedrijfsinformatiesystemen gebruiken, zoals SAP, Siebel of callcentersoftware. Met de combinatie van adviseurs, opleiders en automatiseerders beweert Rijken het werken met automatisering te kunnen vergemakkelijken, waardoor het rendement op de it-investeringen kan worden verhoogd. "Wij maken taakbeschrijvingen van wat een eindgebruiker moet doen, en geven hem hulpmiddelen om het werk goed uit te voeren. Dit kunnen extra opleidingen zijn in de vorm van elektronisch leren, een webgebaseerde training of een combinatie van traditionele scholing en e-learning. Kunnen we volstaan met een uitleg achterop een bierviltje, dan doen we dat ook", aldus Rijken.< BR>