De telecommarkt voor dataverkeer gaat vanaf midden 2004 weer groeien. Ook nu al is van een lichte opleving sprake. Dat zegt coo Carl Grivner van Global Crossing.
Hij denkt aan een groei tussen de 50 en 100 procent per jaar. Wat betreft capaciteit op de glasvezelnetten is er nog ruimte genoeg voor die groei. "Ik denk dat momenteel nog geen 50 procent van het glasvezelnet in gebruik is", zegt Grivner. "En de technologie biedt ons mogelijkheden om de bestaande netwerken op te waarderen, zodat er meer capaciteit uit kan worden gehaald." Daarmee onderschrijft hij direct de twee redenen voor de huidige prijsdruk op de markt. Er is sprake van een enorme overcapaciteit op de markt die met de huidige technologische ontwikkelingen in de nabije toekomst ook nog eens flink uitgebreid wordt. "Daarmee kunnen we het gebruik nog heel lang onder die 50 procent blijven houden", aldus Grivner.
Klant én concurrent
Op de datatelecommarkt zijn twee soorten bedrijven te onderscheiden; aan de ene kant de voormalige staatstelecombedrijven als British Telecom, Deutsche Telecom en KPN en aan de andere kant de zogenaamde nieuwkomers als Global Crossing, Cable & Wireless en Worldcom. De laatste bedrijven hebben in een aantal jaren een enorm wereldwijd glasvezelnetwerk aangelegd waarmee zeer hoge snelheden zijn te halen. De capaciteit op deze netwerken wordt verkocht aan grote bedrijven, maar ook aan de regionale telecombedrijven. Dus Global Crossings grootste concurrenten, AT&T en MCI Worldcom, zijn tegelijkertijd ook klanten. Grivner: "In dat opzicht is het een heel volwassen industrie, iedereen begrijpt hoe het functioneert. Tien tot vijftien jaar geleden dachten we dat het nooit zou werken, maar de industrie heeft zich ontwikkeld. Je kunt niet iedere klant bedienen met alleen je eigen mogelijkheden (capabilities)."
Agressieve aanpak Global Crossing is bezig om het verkoopteam uit te breiden. Wereldwijd worden er iedere drie maanden honderd nieuwe verkopers aangenomen. Coo Carl Grivner: "We willen praten met klanten, uitleggen welke producten en diensten we te bieden hebben, een relatie opbouwen en daarmee proberen om een deel van hun bedrijfsactiviteiten naar ons netwerk toe te trekken." |
Omgekeerd evenredig
Grivner ziet de datatelecommarkt als omgekeerd evenredig aan de reismarkt. "Mensen reizen niet meer zoveel en zoeken andere manieren om zaken te doen, of dat nou videoconferenties zijn of interactieve applicaties. Dit is een tijd dat mensen extreem creatief worden in het gebruik van communicatie. In de jaren negentig was de internetindustrie gericht op traditionele bedrijfsmodellen, maar nu ontdekt men dat internet kan worden gebruikt als een heel machtige tool. En zodra de kat uit de boom gekeken is, zullen ook de ‘capital companies’ volgen.
Neemt niet weg dat de prijzen in de branche nog steeds kelderen. "Ik denk dat die keldering dit hele jaar nog zal aanhouden. Het wordt een gevecht op leven en dood voor een aantal bedrijven in onze branche; er volgt nog een ‘shake-out’ voordat de markt weer aantrekt medio 2004.
Daarnaast zou er een wereldwijd reguleringssysteem moeten komen, volgens de ceo van Global Crossing. "Wij zetten per jaar drie miljard dollar om, maar we moeten twee miljard betalen aan de lokale aanbieders zoals France Telecom. Dat is erg veel geld voor toegang op de laatste kilometer. Er is een reguleringssysteem nodig om ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde kansen heeft in de markt."