Waar gaat het eigenlijk om? Dat is de vraag die ict-manager Marc Pierar zichzelf stelt bij het lezen van artikelen over zaken als ‘enterprise application/information integration’. Volgens hem maakt het voor een bedrijf weinig uit of het koppelen van verschillende backoffices met eai of eii gebeurt. De technologie en de processen zijn slechts bijzaak, zo betoogt hij.
In Computable verscheen vorig najaar een aantal artikelen over eai (‘enterprise application integration’), cpo’s (‘chief proces officers’) en eii (‘enterprise information integration’). De strekking van deze artikelen: aangeven wat de ict moet doen en leveren aan het bedrijf om dat te helpen te ‘overleven’ op de markt. Volgens de heren Leyland en Hoff (Computable 18 en 25 oktober) dient er een cpo te komen die eai als belangrijkste instrument heeft om het bedrijf te bedienen. Volgens de heer Hof (Computable 20 december) is dit allemaal niet van belang en dient de focus van ict te liggen op eii.
Nu zijn de schrijvers van die artikelen consultants. Als ict-manager, van een Nederlandse verzekeraar in België, zit ik aan de andere kant van de tafel. En eerlijk gezegd word ik een beetje moe van dit soort artikelen. In feite gaan ze over hetzelfde, en is er enkel een verschil tussen terminologie en nadruk. Voor een ict-manager speelt een heel andere vraag: wat wil het bedrijf? Daar moet de ict-manager een antwoord op zien te geven. Het bedrijf heeft geen boodschap aan eai, cpo’s of eii. Het wil bruikbare resultaten voor het geld dat het in ict stopt, en eigenlijk vandaag al. Of het koppelen van verschillende backoffices nu met eai of eii gebeurt, zal het bedrijf een zorg wezen. Wat de bedrijven wel geleerd hebben van de afgelopen 20 jaar ict, is dat er elk jaar nieuwe termen verschijnen, dat ict steeds meer geld kost en dat ict nog steeds te weinig waar voor dat geld levert.
Gebrekkig
Mijn ervaring, niet alleen in België maar ook in Nederland, is dat de moeizame relatie tussen een ict-afdeling en de bedrijfsonderdelen vooral een gevolg is van een gebrekkige communicatie en organisatie binnen de ict en tussen de afdelingen en de ict. Niet de implementatie van technologie is het probleem, maar de wijze waarop ict die implementaties organiseert en daarover communiceert. Te vaak zijn te veel ict’ers, inclusief de dames en heren consultants, nog steeds techneuten die geen oog hebben voor de concrete bedrijfsproblemen. Termen als eai, cpo en eii wekken de indruk georiënteerd te zijn op de bedrijfsvoering. Maar het is natuurlijk nog steeds ict-blabla.
Voor veel ict’ers is het bijna een tweede natuur om voor de oplossing van eender welk probleem te denken in termen van technologische oplossingen, en vooral de allernieuwste oplossingen. Het is behoorlijk schokkend voor die ict’ers wanneer blijkt dat een paar simpele ingrepen op het vlak van organisatie en/of communicatie veel problemen binnen een ict-afdeling kunnen oplossen. En ook veel ‘stoornissen’ tussen de ict-afdeling en de verschillende bedrijfsonderdelen zijn vaak door relatief simpele organisatorische ingrepen te verhelpen. En dat zonder ook maar één nieuw systeem aan te schaffen of ‘fancy’ terminologie te introduceren.
Ook de bedrijfsonderdelen van mijn werkgever willen nog efficiënter gaan werken. Bovendien willen ze gebruik gaan maken van e-handel. Op het vlak van ict betekent dit o.a. dat de verschillende backoffices aan elkaar gekoppeld moeten worden. Nu heeft mijn collega ict-manager een concept bedacht om onze backoffices snel aan elkaar te knopen, voornamelijk door het gebruik van ‘oude’ technologie! Dus geen ‘middleware’, ‘adaptors’, ‘beans’ en ander modern spul. Anders gezegd: door een goed concept verloopt het organiseren en communiceren bijna vanzelf. Een goed concept is daardoor vele malen belangrijker dan technologie (de heren Leyland en Hoff) of methodologie (de heer Hof). Ict-managers moeten gewoon slim managen, ofwel slim organiseren en communiceren! Niets meer, niets minder. Zoals een oude rot in het ict vak mij eens vertelde: eerst organiseren, dan automatiseren.
Bijzaak
Ten slotte een opmerking over processen. Door de jaren heen ben ik tot de conclusie gekomen dat processen slechts bijzaak zijn (dus exit cpo!) en dat de focus enkel en alleen op het resultaat moet liggen. Processen moeten worden afgeleid uit de output en niet andersom. Mijn ervaring is dat deze aanpak een helderdere organisatie oplevert. Niet zo verwonderlijk overigens, want veel processen blijken dan óf niet nodig te zijn, óf veel simpeler te kunnen.
Nu heb ik niet de illusie dat door deze bijdrage van mij veel zal veranderen in de opvattingen en houding van menig consultant. Toch denk ik dat veel ict-afdelingen gebaat zijn bij een aanpak waarbij niet technologie centraal staat, maar organisatie en communicatie. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat binnen ict de technologie slechts bijzaak is. Daarom overweeg ik om zelf consultant te worden (‘if you can’t beat them, join them’). Wat ik bij mijn huidige werkgever heb gedaan, kan ik ook bij anderen doen. Geïnteresseerde collega’s, dat wil zeggen: ict-managers, kunnen mijn e-mailadres opvragen bij Computable!< BR>
Marc Pierar, ict-manager