Apple wil de muziekuitgever Universal Music Group van het Franse mediaconcern Vivendi kopen. De Macintosh-producent overwoog begin deze week vijf tot zes miljard dollar te bieden. Ook Microsoft toont interesse.
Het Windows-concern stelt dat het momenteel alleen de mogelijkheden bestudeert. Woordvoerders bevestigen dat er wel al gesprekken met Vivendi zijn geweest. Apple is zeker van zijn muzikale ambities. President Steve Jobs praat al sinds oktober met topmensen van Vivendi over mogelijke investeringen in Universal Music. Apple’s medeoprichter wilde eerst een deel kopen, maar aast nu op de hele divisie.
Ondertussen hebben Apple’s aandeelhouders middels een forse koersdaling al kritiek geuit op die intenties. De verkoop van cd’s staat wereldwijd onder druk en er is nog geen oplossing in zicht voor de heikele kwestie van beheer van digitale rechten, om online-muziekdiensten mogelijk te maken en tegelijkertijd kopiëren tegen te gaan. Begin maart zijn plannen van Apple uitgelekt voor een legale online-muziekdienst in samenwerking met enkele grote muzieklabels.
Miljarden
Het noodlijdende media- en communicatiebedrijf Vivendi overweegt al zijn amusementsactiviteiten van de hand te doen. Universal Music is ’s werelds grootste muziekmaatschappij. Het heeft met topartiesten als U2 en Eminem 30 procent van de muziekmarkt in handen. Het is samengesteld uit de overgenomen muziekmaatschappijen MCA (in 1995 voor twee miljard dollar gekocht door Seagram dat in 2000 is ingelijfd door Vivendi) en Philips’ Polygram (in 1998 gekocht voor bijna elf miljard). De huidige waarde van de divisie wordt op zes miljard geschat. Vivendie hoopt zeven miljard binnen te kunnen slepen.