Voor velen zullen de naam ‘Siebel’ en begrippen als ‘crm’ en ‘klantenbinding’ andere gevoelens oproepen dan de fanatieke jacht op terroristen. Toch is dat zowat de boodschap van Thomas Gann, vice-president Siebel en general manager voor de overheidssector en ‘Homeland security’.
Groeimotor Hoewel het meeste werk rond elektronische overheid zijn oorsprong in de Verenigde Staten vond, wordt deze software nu ook in de rest van de wereld aangeboden. Dat een en ander ideeën over big brother oproept, pareert Gann met de opmerking dat "onze klanten democratieën zijn met ieder een eigen evenwicht tussen de belangen van de bevolking en de privacy behoefte van de burgers". Om te besluiten met een realistischer "we do the best we can." Voor Siebel moet e-overheid en Homeland security in ieder geval één van de vier groeimotoren zijn die het voorbije jaar al meer dan verdubbelde. De nodige technologieën zullen verder worden ontwikkeld, met nog meer aandacht voor de analyse-tools, want "crm is slechts zo goed als de bijhorende analyse-tools." Gann is ervan overtuigd dat de Siebel-software zelf voldoende solide en robuust is om geen aanleiding tot beveiligingsproblemen te geven. "We hebben geen beveiligingsproblemen met onze klanten, want als de financiële wereld niet ‘happy’ is met onze beveiliging, zouden we ook geen marktleiderspositie bekleden." |
Een snel extraatje?
De vraag is veeleer of dit ‘Homeland security’-initiatief ook een reële bedrijfsactiviteit met toekomst vormt, dan wel een snel extraatje is als gevolg van de 11 september-aanslag. Gann verwijst inderdaad naar die gebeurtenis en de daaropvolgende oproep van president Bush aan de privé-sector tot samenwerking met de overheid. "Siebel heeft grote bedrijven steeds geholpen om de ivoren datatorens af te breken conform strikte regels in functie en rekening houdend met behoeftes", gaat Gann verder. "We hadden dan ook iets reëels te bieden en we besloten er een product rond te bouwen."
Omdat Siebel op een behoorlijk rendement uit die investering rekent – geheel in de lijn met de Bush-politiek dat ondernemingen voldoende moeten worden aangemoedigd – werd ook duidelijk dat een geheel ‘ecosysteem’ van omkaderende technologieën zich opdrong, evenals een dieper inzicht in wie de belanghebbenden (aandeelhouders) zijn en in hun behoeftes. Het vertaalt zich dan ook in een aanbod van elektronische overheidstoepassingen, die een betere dienstverlening naar de bevolking moeten verzekeren. Een voorbeeld is onder meer de toepassing (inclusief call center) voor het Rode Kruis in New York om de vraag naar informatie over personen aan te kunnen.
Guy Kindermans