Nijmegen praat erover, Almere doet het. De gemeente laat een ‘open source’ midoffice-oplossing ontwikkelen die zorgt voor automatische gegevensverwerkingen tussen front- en backoffice. Andere gemeentes mogen het pakket ook gebruiken.
‘Open source’ en open standaarden: het is een van de belangrijke thema’s op de beurs Overheid & ICT volgende week. De gemeente Almere is op dit terrein een van de voorlopers. Zij heeft aan het Enschedese Emaxx, een in 1999 van de Universiteit Twente afgesplitste softwarefirma, gevraagd een midoffice-omgeving te ontwikkelen die -gebruikmakend van standaarden- front- en backoffice-systemen op logicaniveau met elkaar kan verbinden. "Het functioneert eigenlijk als een transactiecentrale", zegt Jaap Verwaard, ict-beleidsadviseur en programmamanager e-services bij de gemeente.
"Wij zijn in oktober 2002 gaan bouwen op basis van zelf ontwikkelde Java 2-componenten", vertelt Michel Veenhuis van Emaxx. "De gemeente Almere krijgt de broncode erbij. Bovendien stellen we de oplossing beschikbaar aan andere gemeenten in Nederland." Emaxx moet nog bepalen of het kiest voor GPL- (GNU Public Licence) of andere open licentievormen of dat het de midoffice-oplossing deponeert bij de gebruikersvereniging van het door de gemeente Dordrecht ontwikkeld ‘webintake’-systeem, waarmee het wil samenwerken. Het bedrijf verdient onder meer zijn geld met het aanpassen van de codes aan gemeentelijke situaties en het geven van technologisch advies. "Wij denken nog na over het aangaan van service level agreements, iets wat in de ‘open source’-wereld niet gebruikelijk is."
Onder water
De gemeente Almere startte in 2001 met een vierjarenplan voor het optuigen van een elektronische dienstverlening. Burgers kunnen op de website digitale formulieren gebruiken voor het aanvragen van een bouwvergunning of een uittreksel uit het bevolkingsregister. "Alleen de binnengekomen formulieren moesten na versturen nog handmatig in de backoffice worden verwerkt.", zegt Verwaard. "Dat was in het begin niet erg, maar nu het internetgebruik onder burgers toeneemt, groeit bij ons de behoefte aan een volledig geautomatiseerd transactieverwerkingsproces."
De backoffice bij de gemeente Almere bestaat uit een tiental grote (van Centric) en een honderdtal kleine applicaties. Verwaard wil voorkomen dat er per applicatie aparte verbindingen met de frontoffice moeten worden gemaakt. "Dat is onbeheersbaar. Daarom willen wij met open standaarden werken. Op de vraag aan leveranciers of zij zoiets kunnen regelen, kregen wij geen echter antwoord." Zomer vorig jaar besloot de gemeente daarop zelf naar een oplossing te zoeken.
Als eerste is het wijkmeldingssysteem van leverancier Beheervisie voor het registreren van klachten van burgers over hun leefomgeving aangepast. Binnenkort volgt een koppeling tussen de midoffice en het grofvuilophaal-afsprakensysteem. Verwaard: "De kleine leveranciers zijn inmiddels enthousiast en passen hun systemen aan. Met Centric zijn we nog in discussie." Die partij heeft wel software (DDS for All) voor een koppeling met de midoffice, maar die schuift als een laag alleen over de Centric-applicaties heen. "Dan zie je nog niet wat er ‘onder water’ gebeurt", stelt Veenhuis.
Rik Sanders