De grote software-ondernemingen domineren de mkb-markt. Op eigen kracht lukt dit ze echter niet. Daarvoor hebben ze partners nodig.
"Microsoft �s het midden- en kleinbedrijf", zegt Shanti Orie, manager channel marketing van Oracle. "Dat bedrijf heeft het grote voordeel van zijn naamsbekendheid door het Office-pakket, dus de ingang naar het mkb is groter."
Oracle zelf heeft meer moeite om zich te profileren op die markt. Orie: "We zijn nu ongeveer vijf jaar actief binnen het mkb, sinds december met een gerichte applicatie, de eBusiness Suite Special Edition. Doordat het mkb zo’n heterogene markt is, is het moeilijk voor Oracle om die markt direct aan te spreken, daarom werken we uitsluitend via partners."
Dat is precies wat de andere grote bedrijven ook doen. Microsoft kent een indirect verkoopmodel voor het mkb. De softwaregigant heeft die markt dan ook niet ingedeeld naar het midden- en kleinbedrijf zelf, maar naar de partners die de wederverkoop doen. Ook IBM bespeelt de mkb-markt via partners. De omzet uit het mkb ligt rond de 1,3 miljard euro, ongeveer 60 procent van de totale omzet.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 4 april 2003.