Hoewel Dell vorige week zijn eigen printerreeks aankondigde, gaan waarnemers er niet van uit dat een concurrent als HP daar veel hinder van zal ondervinden.
Vanaf volgende week levert Dell vier printers voor zowel consumenten of bedrijven. Ook inktpatronen en toner komen voortaan ondereigen merknaam. Analisten concludeerden echter al dat de pc- en serverleverancier nauwelijks onder de prijzen gaat van concurrenten als HP, Epson of Brother.
Dat Dell printers verkoopt is niet nieuw, alleen worden via de site nu printers onder eigen merknaam aangeboden. Tot het bedrijf vorige zomer aankondigde zelf printers te gaan bouwen, was de directe leverancier de grootste doorverkoper van HP. Van toen af werd Lexmark de nieuwe partner.
Lexmark is ook het bedrijf dat de Dell-printers produceert. Volgens Gartner betekent dat meteen ook dat Dell geen prijsbreker kàn spelen: "Het heeft zijn strategie veranderd. Vorig jaar kondigde het nog aan dat het de prijzen voor printers en toebehoren onder druk zou zetten," zegt analist Peter Grant. "Maar anders dan in de pc-markt kan Dell hier geen printers assembleren met goedkope componenten van diverse leveranciers. En partner Lexmark is er ook niet in geïnteresseerd zijn eigen inkomstenstroom inzake toebehoren te ondergraven." De strategie van Dell berust er nu op meer diensten te bieden, bijvoorbeeld door gratis thuislevering.
Steven Milunovich van financieel analist Merrill Lynch denkt niet dat de printerbusiness Dell veel extra winst zal opleveren. "Dell wil via quantumkorting het gedrag van klanten bij het kopen van toner veranderen. Maar leveranciers met een veel groter marktaandeel zijn daar ook nooit in geslaagd."
In Europa zullen de printers pas na de zomer beschikbaar zijn. De exacte prijzen voor Europa is nog niet bekend.