Motorola sloot een outsource-overeenkomst met dienstverlener CSC. Die beheert de komende 10 jaar wereldwijd Motorola’s it-infrastructuur, en krijgt daarvoor 1,6 miljard dollar.
Ook Motorola wil dus uitbesteden om kosten te besparen en de efficiëntie te verhogen. De overeenkomst met CSC omvat het dagelijkse beheer, de ondersteuning en het onderhoud van de desktops, data centers, de helpdesk en het netwerk. Maar niet alles wordt uitbesteed. Interne bedrijfsapplicaties, de it-beveiliging en toepassingen die te maken hebben met de bedrijfsvoering, worden niet overgedragen aan CSC.
Als onderdeel van de overeenkomst met CSC, worden zo’n 1300 it’ers van Motorola overgeheveld naar de payroll van CSC. Sommigen blijven in de gebouwen van Motorola werken, maar anderen komen in de CSC-kantoren zitten.
De mobieltjesmaker verwacht dat CSC zijn it-processen stroomlijnt en standaardiseert, zijn wereldwijde it-infrastructuur integreert en de kosten beperkt, zodat de activiteiten meer flexibel en efficiënt worden.
CSC was overigens niet de enige dienstenleverancier die interesse had in het lucratieve contract. De mededingers waren IBM, Electronic Data Systems (EDS) en Affiliated Computer Services. Of de overeenkomst tussen Motorola en CSC succesvol is, valt nog te bezien. Gartner maakte deze week nog bekend dat de helft van alle outsourcing-projecten mislukt.