Itheon, begin dit jaar afgescheiden van de Amerikaanse moederorganisatie Heroix, levert software waarmee ict-omgevingen zichzelf zouden kunnen beheren en herstellen. Hiermee heeft het bedrijf een voorsprong op IBM, HP en Sun, die daar -ieder voor zich- nog aan werken, stelt Itheon-president en Heroix-mede-oprichter Paul Roxan in een interview.
|
Europese afsplitsing
"De reden voor de afscheiding van de moederorganisatie is het verschil tussen de respectievelijke markten. Heroix concentreert zich op ‘point-solutions’ (compleet pakket – red.), terwijl wij meer zien in het mogelijk maken en bieden van diensten. Daarbij richten we ons op de hele infrastructuur en de impact die dat heeft op de bedrijfsvoering", legt de topman uit.
Dit verschil in aanpak wil volgens Roxan niet zeggen dat Heroix het mis heeft en Itheon gelijk. "Heroix opereert met succes, doordat het één grote markt bedient; de Verenigde Staten."
Zelfgenezing en nutsmiddel Serverfabrikanten IBM, HP en Sun werken elk aan zelfgenezende capaciteiten, de eigen systemen voorop, om ict-infrastructuren als nutsmiddel in te zetten. IBM doet dit onder de noemer On Demand Computing. Het zette in oktober vorig jaar een aparte divisie, Autonomic Computing, op voor dit initiatief, waar het al sinds eind 2001 aan werkt. HP ontplooit soortgelijke plannen, maar noemt het Utility Data Center. Dit is in juli vorig jaar opgezet toen het bedrijf zijn software voor e-handel grotendeels schrapte en zich weer concentreerde op zijn melkkoe beheersoftware Openview. Bij Sun heet het N1 (staat voor Network 1; Sun 1 was namelijk de eerste computer van het bedrijf), dat in september vorig jaar werd uitgerold nadat het in juli alvast was aangekondigd. Hekkensluiter is Microsoft, die eerder deze maand zijn plannen voor ict-zelfhulp uiteenzette. Ook de Windows-producent wil het beheer van computers automatiseren en daarmee vereenvoudigen. Dit initiatief moet in de zomer van 2004 vrucht dragen. De totale uitrol neemt drie tot vijf jaar in beslag. |
Zelfbeheer en reparatie
"Wij hebben van oudsher drie producten: Robomon, Robocentral en Robo ER. De Amerikaanse organisatie heeft sinds kort een nieuw product uit: Heroix IQ. "Robomon is nu nog voornamelijk een product, maar dat bouwen we uit naar een dienst. Het kan nu al systemen en applicaties realtime in de gaten houden, middels een reeks aanpasbare regels. Daarmee kun je dus ook pro-actief problemen oplossen. Indien dat niet automatisch lukt, wordt een beheerder gewaarschuwd."
"Robocentral is software die een seriële verbinding (voor console-toegang in verband met beheer – red.) mogelijk maakt via tcp/ip." Hiermee is alle apparatuur die seriële of tcp/ip-verbindingen ondersteunt op afstand te beheren. Onder meer Vodafone en Compaq gebruiken dit product, laatstgenoemde in diens oplossingen voor rampenherstel. "Vodafone had zeventig OpenVMS-systemen, met zestig beheerders en negentig probleemmeldingen per week. Die aantallen hebben ze drastisch teruggedrongen."
Tot slot is er Robo ER, software die een systeemconsole biedt voor Windows-computers. De leverancier mikt hiermee op het mkb. De overige Itheon-producten zijn via Robo EDA te verbinden met grotere, hogere beheersystemen. Dit betreft de zogeheten beheerraamwerken van leveranciers als Computer Associates, IBM-dochter Tivoli en Hewlett-Packard.
Afsterven
Roxan wil zich echter ook op dat terrein begeven. "Een paar maanden geleden hebben we Totalview uitgebracht, een applicatie waarin de informatie uit onze andere producten wordt geëxtraheerd." Roxan erkent dat dit deels concurreert met de beheersoftware van CA, Tivoli en HP. "Wij doen aan co-opetition; onze producten werken natuurlijk ook samen met CA Unicenter, Tivoli en HP Openview."
"Maar tegelijkertijd zijn die producten aan het afsterven. Beheerraamwerken zijn namelijk te complex, waardoor implementatie en werking niet snel genoeg zijn. Bovendien zijn die raamwerken niet flexibel, infrastructuurcomponenten als servers en besturingssystemen veranderen immers in de loop der tijd. HP is onze grootste concurrent, maar Openview is ook groot en log. Wij zijn klein, flexibel en snel", prijst Roxan zijn Europese bedrijf aan. De genoemde leveranciers van beheersoftware ontkennen deze notie en wijzen juist op hun schaalgrootte, expertise en wereldwijde dekking.
Jasper Bakker