Volgens Aberdeen Group zal de markt voor webservice-tools dit jaar mogelijk een tik krijgen, omdat er te veel hype rond het nieuwe concept is. Voor velen is niet duidelijk wat webservices nu exact inhouden. Dat bleek eens te meer op een onlangs gehouden congres over webservices. Uit veel presentaties kwamen deze diensten bovendien naar voren als oude wijn in nieuwe zakken.
Er dient nog een aantal voorwaarden vervuld te worden, willen de beloften van deze nieuwe technologie niet uitmonden in een ‘boulevard van gebroken dromen’, zoals dat eerder het geval was voor nieuwlichterijen als case-tools, client/server of artificiële intelligentie. Zo moeten allereerst enkele technologische barrières geslecht te worden. Beveiliging blijft een groot probleem, net zoals interoperabiliteit, beschikbaarheid en bescherming van de privacy. De software-industrie beweert dat technologische problemen makkelijk te verhelpen zijn. De praktijk wijst dit overigens niet uit.
Een ander punt betreft het vertrouwen in de aanbieder van een webservice. Zal een Amerikaans bedrijf er zich ooit toe kunnen brengen een webdienst van een Chinese of Cubaanse (laat staan een Irakese) aanbieder te gebruiken? En ziet u het zitten om webdiensten van pakweg Microsoft af te nemen, in de wetenschap dat producten van dit bedrijf het favoriete terrein van hackers vormen ? Het is dit gebrek aan vertrouwen dat eerder de asp’s in het zand liet bijten. Hopelijk is datzelfde lot niet de webservices beschoren.
José Delameilleure