Mobiele operatoren in Nederland slagen erin meer omzet uit iedere gebruiker te halen. Dat moet ook, want het klantenbestand op zich groeit nog nauwelijks. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een rapport van Telecom Paper.
De onderzoekers baseerden zich op publiek beschikbare gegevens voor het vergelijken van de diverse mobiele operatoren in de Nederlandse markt. Uit de cijfers komt naar voren dat het aantal actieve gebruikers slechts met een procent toenam in 2002. Nederland telt nu in totaal 11,6 miljoen actieve mobiele bellers. Samen bezorgden ze de vijf mobiele operatoren (KPN, Vodafone, T-Mobile, Dutchtone en O2) een omzet van 4,6 miljard euro. Dat is een groei van 15 procent in vergelijking met 2001. "In 2001 waren de operatoren er vooral op gericht hun klantenbestand te vergroten," zegt Ed Achterberg, directeur Telecom Paper. "Vorig jaar ging het erom de gemiddeld omzet per gebruiker op te krikken." Een strategie die ook Orange (ex-Dutchtone) onderschrijft: dat bedrijf gaf bij zijn naamswijziging aan niet te gaan voor veel klanten met lage marges, maar een trouwe beperkte klantenbasis met hoge marges na te streven.
Een andere opvallende conclusie is volgens Achterberg het geringe aandeel in de omzet van mobiele datacommunicatie. "Je hoort constant praten over sms, mms, gprs, maar toch is mobiele data maar goed voor 8,2 procent van de totaalomzet van de mobiele operatoren." Toch blijft mobiele data een groeimarkt, want de omzet nam met 51 procent toe.
Relatief gezien groeide O2 vorig jaar het hardst, terwijl KPN op diverse gebieden steken liet vallen, met name op het vlak van mobiele data.
José Delameilleure