De populariteit van direct berichtenverkeer (instant messaging, IM) voor het bedrijfsleven neemt toe. Gevestigde spelers komen met bedrijfsproducten, terwijl ook nieuwe spelers als Peoplesoft en Sun Microsystems een graantje willen meepikken.
Peoplesoft, leverancier van software voor klantenrelatiebeheer (crm), wil deze vorm van directe communicatie integreren in zijn producten. Het wil gebruikers zo een effectievere crm-omgeving bieden die de gehele voorraadketen middels IM verbindt. "Het is essentieel voor de efficiëntieverhoging van bedrijven om applicaties en portaalraamwerken directe berichten uit te laten wisselen", zegt technologiedirecteur Rick Bergquist van Peoplesoft.
Het gebruikt hiervoor een combinatie van IM-technologie, afkomstig van Microsoft, Yahoo en IBM’s Lotus-divisie. Lotus heeft onder de naam Sametime al enkele jaren een eigen IM-product voor bedrijfsgebruik op de markt. Die software is de grootste in de bedrijfsmarkt en telt acht miljoen gebruikers, waaronder werknemers van de computerreus zelf.
Een andere nieuwe speler op de IM-markt is Sun Microsystems. Die leverancier van Unix-servers komt deze lente met serversoftware voor directe communicatie. Het bedrijf biedt al IM-functionaliteit in zijn portaalserver-pakket voor Solaris en Windows, maar wil dit nu als zelfstandig serverproduct op de markt brengen. Die software draait dan ook op Linux en zou onder meer compatibel zijn met AOL’s clientsoftware.
Ook Microsoft
Eind vorig jaar brachten Yahoo, Microsoft en America Online (AOL) al IM-serverprogrammatuur op de markt. Laatstgenoemde is marktleider in aantallen gebruikers met zijn AIM (AOL Instant Messenger) en het overgenomen ICQ van de gelijknamige IM-pionier. Die twee applicaties zijn echter vooral populair in de consumentenmarkt. Saillant detail is dat dochter ICQ afgelopen december in de VS een breed patent heeft verkregen op deze communicatievorm.
Microsoft kwam op de proppen met een bedrijfsuitvoering van zijn consumentensoftware Messenger. Die Messenger Connect for Enterprises is grotendeels gebaseerd op technologie van IM-specialisten Facetime Communications en Imlogic. Analisten doen dit Microsoft-product echter af als zoethoudertje tot de komst van serversoftware voor realtime communicatie, codenaam Greenwich, die midden dit jaar wordt verwacht.
De Windows-leverancier bouwt zijn IM-strategie voor de bedrijfsmarkt nu verder uit. De eerste bètaversie van Greenwich is begin deze maand verschenen. De software, RTC Server (Real-Time Communications), draait op het eveneens aanstaande Windows Server 2003 en biedt bedrijven zwaardere functionaliteit zoals beveiliging, berichtenencryptie, log-capaciteiten en aansluiting op andere systemen om gebruikers te ‘volgen’.
Financieel dienstverlener en informatiehandelaar Reuters gebruikt Greenwich nu in een bètatest met zijn klanten, waaronder Deutsche Bank en Merrill Lynch, waarbij het 250.000 gebruikers telt. Reuters prijst op zijn website reeds een eigen IM-dienst aan, op basis van consumentenclient Messenger, opgezet voor financiële instellingen.
Meer dan IM
RTC Server is niet alleen gericht op IM, het is een onderdeel van Microsofts strategie voor realtime-samenwerking. "Communicatie op basis van locatie zal de samenwerking tussen informatiewerkers revolutionair veranderen. Net zoals e-mail dat deed eind jaren tachtig en begin jaren negentig", voorspelt vice-president Anoop Gupta van Microsofts Real-Time Collaboration-groep.
Toekomstige applicaties gebruiken de Greenwich-technologie als platform om samenwerken te verrijken. Microsoft heeft al gewag gemaakt van videoconfereren en het op afstand delen van Windows-desktops en applicaties. Het voegt daar ook ip-telefonie en telefoon-ondersteuning aan toe. Hiertoe wordt basisfunctionaliteit van RTC Server opgenomen in Exchange Server 2003, die naar verwachting eveneens midden dit jaar uitkomt.
Jasper Bakker