"Minder bezoekers, maar van hoge kwaliteit." Die uitspraak viel volop te horen onder standhouders van de afgelopen Cebit. Alsof de beursorganisatie iedereen van te voren gebriefd had. De teneur stond echter wel degelijk in het teken van de economische terugval: minder stands, minder bezoekers en volgend jaar een dag korter.
Hermine Ondanks de terugloop op de Cebit viel er genoeg te zien. De telecommunicatiehallen scoorden als vanouds hoog met mooie stands en dito snufjes. Op automatiseringsvlak namen IBM, SAP en Microsoft vooraanstaande posities in, maar bleken ook andere partijen van mindere hoge status, zoals Baan en Sage te hebben geïnvesteerd in opvallende stands. Nederlandse it-bedrijven presenteerden zich in diverse Holland-paviljoens, met steun van het Netherlands Foreign Investment Agency (http://www.nfia.nl). Zelfs het noodlijdende Peregrine Systems was aanwezig, maar schijn bedroog: dat softwarebedrijf bleek bij navraag ingetrokken te zijn bij een IBM-partnerstand. Over Big Blue gesproken, dat liet ook het kantoor van de toekomst zien: een flexibele werkomgeving met allerlei technologische hulpmiddeltjes. Het IBM Watson Research Center heeft het concept rond Blue Space bedacht (http://www.ibm.com/research). De it-gigant had ook diverse drinkwaterapparaten opgesteld, die het samen met Aqamore (http://www.aqamore.de) heeft ontwikkeld: wil je meer of minder bubbeltjes, via een touchscreen-computer is het allemaal te regelen. Leuker was eigenlijk de pratende wasmachine van Siemens, waarbij de spraaktechnologie ontwikkeld is door Speech Experts (uit Munich Valley). Geen gedoe meer met ingewikkelde wasprogramma’s: ‘Hermine’ regelt het allemaal als je het vriendelijk aan haar vraagt (http://www.speech-experts.com). |
Taiwanese bedrijven
Ook voor de organisatie van de Cebit bleef, vanzelfsprekend, het glas halfvol. Minder, maar wel belangrijkere bezoekers", zo omschreef Ernst Raue, één van de bestuursleden van de Hannover Messe, het resultaat van Cebit 2003 bij zijn terugblik vorige week. Er kwam dit jaar een dikke honderdduizend bezoekers minder dan vorig jaar naar de Duitse ict-beurs (2003: 560.000, 2002: 674.000). "Bij Amerikaanse tegenvoeters is dit aantal gehalveerd", juichte Raue, die zei dat vooral de laatste dagen bezoekers uit Azië en de VS wegbleven vanwege de naderende climax in de Irak-crisis. Onderzoek van de beurs wees op tevredenheid van de standhouders, die meer orders verwachtten uit de gesprekken dan in andere jaren.
Cebit is vooral een Duitse beurs, gezien naar de bezoekers (21,5 procent buitenlanders) en de standhouders die vooral op Duitse marktkansen zijn gericht. Je zag het ook aan de vrij prominente aanwezigheid van Oost-Europese bedrijven, wat aangeeft dat Duitsland wederom duidelijk zijn blik oostwaarts richt. Zo waren telecombedrijven als het Russische Rostelecom en het Oekraïnse Ukrtelecom met prominente stands aanwezig.
Ook de in groten getale naar Hannover gekomen Taiwanese bedrijven vielen op. Wat ze aanbieden is in veel gevallen niet bijster vernieuwend. Zo had het Taiwanese bedrijf Niezsche Enterprise walky talky’s in de aanbieding. De woorden ‘zeer goed’ klinken in het Taiwanees hetzelfde als de bekende Duitse filosoof, aldus de standhouder, die verder op een nieuw Bluetooth-headsetje wees. Europese bedrijven zijn al een stuk verder met de toepassing van deze draadloze technologie, maar dat kan volgend jaar heel anders zijn, aangezien het oosten de kunst van het kopiëren tot in de puntjes beheerst.
Dat een groot land als Duitsland ruimte biedt voor de meest onverwachte nichemarkten bleek uit de aanwezigheid van Elfried, een bedrijf dat software voor de administratie van kerkhoven verkocht compleet met een uitbreiding voor mobiele apparaten om de koster beter van dienst te zijn.
Rick Sanders en Sytse van der Schaaf