Dit jaar zal de helft van alle IT-outsourcing projecten beschouwd worden als mislukt, omdat ze niet de verwachte resultaten opleveren. Dat stelt Gartner in een nieuw onderzoeksrapport.
Steeds meer bedrijven besteden (een deel van) hun IT uit aan externe specialisten, die dan voor hen bijvoorbeeld het call center of het data center beheren. Op die manier kan het bedrijf zelf kosten besparen en zich concentreren op zijn kernactiviteit. Volgens Gartner draait de helft van al die outsourcing-projecten dit jaar uit op een teleurstelling.
Het probleem ligt volgens Gartner in het gebrek aan communicatie tussen het bedrijf dat uitbesteedt en de externe dienstenleverancier. Gartner raadt hen aan om op regelmatige basis rond de tafel te gaan zitten om de resultaten van de samenwerking te bespreken en de activiteiten bij te sturen indien nodig. Als dat niet tijdig gebeurt, kan dat ernstige gevolgen hebben voor de samenwerking tussen beide bedrijven. In 2003 zal minder dan 30 procent van de bedrijven die IT uitbesteden, de samenwerking met de externe dienstenleverancier willen bestendigen op langere termijn – aldus Gartner.
Volgens de marktanalist is flexibiliteit essentieel voor succesvolle IT-outsourcing projecten. Bedrijven moeten hun outsourcing-contracten namelijk kunnen aanpassen aan wijzigingen in de bedrijfsvoering of in de technologie. Gartner verwacht ook dat grote ondernemingen hun IT in 2004 meer en meer zullen outsourcen naar verschillende dienstenleveranciers (‘multisourcing’), terwijl kleinere ondernemingen het bij één service provider houden.