Begin januari begon KPN opnieuw vanaf nul met zijn internationale datanetwerkdiensten voor ondernemingen. Maar volgens ceo Ad Scheepbouwer blijft het een niche voor het bedrijf. Breedbanddiensten zijn één van de prioriteiten van KPN in eigen land. De topman ziet echter weinig heil in de geplande glasvezelnetwerken tot de woonhuizen, zoals in Amsterdam.
|
Wie wil Infonet?
De afdeling KPN Eurorings zal zowel internationale data- als ‘wholesale’-diensten (glasvezelcapaciteit voor andere telco’s) aanbieden, maar "het blijft een niche voor ons. Zelfs als we over enkele jaren 200 miljoen euro omzet halen, dan blijft het nog altijd slechts een fractie van de ruim 12 miljard euro omzet," zegt Scheepbouwer.
De eerste prioriteit blijft het afbouwen van de schuld van 12,4 miljard euro. Daartoe behoort ook de verkoop van de 17,86 procent participatie in Infonet. "Dat staat zoals bekend al lang te koop, maar blijkbaar heeft niemand belangstelling. Sommigen willen het wel gratis overnemen, maar ja…"
Ad Scheepbouwer is evenmin geïnteresseerd in een internationale alliantie. "Er is weinig synergie tussen vaste netwerken die allemaal verschillende leveranciers en topologieën hebben. Wat kunnen wij daaraan bijdragen? Niets. Synergiën zijn er enkel via mobiele netwerken (KPN Mobile omvat zoals bekend ook E-Plus in Duitsland en Base in België). Kritische massa is hier immers een belangrijk aspect."
Er is ook geen haar op zijn hoofd die eraan denkt om opnieuw onderhandelingen met Belgacom aan te knopen zoals eind 2001, begin 2002. "KPN zat toen met een reusachtige schuld en zocht een partner. Die excessieve schuld is nu teruggeschroefd tot de helft zodat er helemaal geen behoefte meer is aan een dergelijk scenario."
Met de mobiele activiteiten koestert KPN Mobile dus wel internationale ambities. Zo streeft Scheepbouwer voor zowel E-Plus als Base 20 procent marktaandeel na. "Dat betekent voor E-Plus zo’n 10 miljoen en voor Base 2 miljoen klanten. Dat laat ons toe om het netwerk met winst te laten draaien." In elk geval komen er voorlopig geen éénduidige tarieven in de drie landen.
Volgens Scheepbouwer kan het nog vier tot vijf jaar duren voordat er een verdere consolidatie bij de mobiele operatoren zal plaatsvinden. "Het duurt altijd langer dan men verwacht." Maar in Nederland zou het sneller kunnen gaan. "Ik hoor dat O2 zijn netwerk te koop heeft gezet en ook Dutchtone (bijt even op z’n lip)… Het wordt voor hen een hele uitdaging."
Betuwelijn
Breedbanddiensten zijn één van de prioriteiten van KPN in eigen land, maar Scheepbouwer ziet weinig heil in de geplande glasvezelnetwerken tot de woonhuizen, zoals in Amsterdam. "We zullen het bekijken als de projecten groot genoeg zijn. Als je het hebt over 600.000 mensen, dan willen we wel mee doen. Voorlopig blijft het te kleinschalig. Laten we het maar bij adsl of kabel houden. Heel Nederland met ‘fiber to the home’ uitrusten kost 7 tot 10 miljard euro. Dat zou geen verstandige investering zijn. Laten ze dat geld maar gebruiken om de Betuwelijn af te werken. Ict is momenteel blijkbaar ook geen prioriteit meer voor de Nederlandse regering."
Met publieke ‘wlan-hotspot’-diensten heeft Scheepbouwer weinig affiniteit. "Het is nu allemaal te omslachtig. Op de luchthaven moet je bij de balie een kaartje halen, bij het hotel precies hetzelfde. Het moet allemaal veel eenvoudiger. En ik heb bij een operator nog geen enkel groot businessplan gezien. Er is gewoon geen inkomstenmodel! Er waren binnen KPN wel diverse initiatieven. Die hebben we nu gebundeld, en alles wordt gecoördineerd met één budget – is ieder geval minder dan 10 miljoen euro."
KPN heeft momenteel een tiental ‘hotspots’ draaien. Scheepbouwer is alvast niet van plan om, zoals Swisscom, internationaal te gaan met de uitbouw van ‘hotspots’. "Als we in Nederland al niets kunnen bedenken, waarom zouden we het dan internationaal gaan doen."
Luc Blyaert, redacteur Data News