Veel gejuich was er gisteren niet toen de CeBIT-beurs zijn deuren sloot. Toch blijven de organisatoren optimistisch. Meer zelfs: ze breiden internationaal uit.
Vorig jaar trok CeBIT nog meer dan 670.000 bezoekers en 7.260 exposanten, maar dit jaar is het aantal bezoekers teruggevallen tot 500.000. De beursorganisatie zelf maakt weliswaar gewag van "meer dan 500.000 bezoekers". Eerder was al bekend dat zo’n 6500 bedrijven tekenden voor aanwezigheid op de beurs.
Organisator Deutsche Messe AG weigert zich pessimistisch uit te laten. "Andere beurzen zagen een terugval van vijftig procent en meer", zo heet het. De beurs haast zich ook er aan toe te voegen dat tachtig procent van de exposanten nu al toezegden volgend jaar (18-24 maart – zeven dagen dus) terug te komen. Verder zou zesenvijftig procent van de bezoekers CeBIT beschouwen als de enige interessante beurs. De organisatie hanteert ook het klassieke argument dat het aanwezige publiek van hoge kwaliteit was.
Deutsche Messe AG gaat niet bij de pakken neerzitten: van 18 tot 20 juni organiseert het bedrijf een CeBIT America in New York. Dit nieuwe initiatief komt naast andere beurzen die opgezet worden in Azië en Australië.
Overigens lijkt in de Verenigde Staten wel een beurzenoorlog losgebarsten. Key3Media, organisator van Comdex, Networld-Interop en JavaOne vroeg enige tijd geleden via Chapter 11 bescherming tegen zijn schuldeisers aan. Vorig jaar ging Comdex er fors op achteruit. Het aantal bezoekers bedroeg niet meer dan 125.000, tegen 200.000 een jaar eerder terzijl ook het aantal exposanten achteruit liep.
Concurrent Jupitermedia probeert nu een nieuw evenement op te zetten in Las Vegas. Deze Computer Digital Expo moet midden november plaatsvinden. Een regelrechte concurrent voor Comdex dus.