De terugval in ict-investeringen gaat ook aan de zelfstandige ict’ers niet ongemerkt voorbij. Toch gaat het, ondanks de ene bankzitter, goed met de omzet en winst van de maatschap van ict’ers Free-it. Dit derde jaar groeit de maatschap naar 28 automatiseerders. Dat wordt voorlopig het maximum.
Kopzorgen De maatschap is opgericht in de zomer van 2000. Timer en De Koning, afkomstig van uitzendreus Randstad, zagen hun kans in de toename van het aantal zelfstandige ict’ers. De maatschap biedt zekerheid, een hoog inkomen, veel vrije tijd en de mogelijkheid thuis te werken. Door de maatschap staan de ict’ers niet alleen. Ze delen er hun kennis en ervaring, maar kopzorgen over verzekeringen, belastingen en administratie laten de maten over aan Timmer en De Koning. Die krijgen daarvoor een percentage van de omzet. Volgens De Koning en Timmer werkt nog steeds zo’n 10 procent van de ict’ers het liefst voor het eigen bedrijf. De maatschap zou volgens plan vijftig ict’ers groot worden. Dat is inmiddels bijgesteld naar dertig. |
Mineurstemming goed voor maatschap De tarieven van de maatschap staan niet onder druk, zegt Bart Timmer. "Al vanaf het begin vragen we ongeveer zeventig euro per uur." Is de ict’er bijzonder goed, dan ligt het uurtarief wat hoger. Biedt een potentiële opdrachtgever veel minder dan zeventig euro, dan haakt de maatschap af. Timmer: "Afgelopen week bood een bedrijf dertig euro per uur. Daar komen we niet voor." De uurtarieven in de ict waren de afgelopen jaren te hoog, mopperen opdrachtgevers, aldus het duo. Door in die gekte mee te gaan, hebben een aantal concullega’s zich ongeloofwaardig gemaakt. Daarnaast waren opdrachtgevers er toen tevreden mee waren als slechts 30 procent van de opdracht gerealiseerd werd. Ook die dwaasheid is voorbij. De mineurstemming in de ict speelt de kleine maatschap in de kaart, stelt Timmer. Ze haalden bij de overheid een aantal simpele Microsoft-klussen binnen; de grote preferente diensten-leveranciers reageerden niet binnen de vereiste vijf dagen. "We vechten harder voor nieuwe opdrachtgevers dan de vele accountmanagers van een grote detacheerder. Die maken zich meer druk over het behoud van hun baan." |
.Net-masterclass
De driedeling ontstond niet vanzelf: per specialisme vergaderen gaat nu eenmaal sneller. De Microsoft-, Java- en Oracle-maten kunnen wel goed met elkaar opschieten, zegt Timmer. "Alleen als het over de technische aspecten gaat, zijn ze wat sneller uitgesproken."
Alle maten samen bepalen het beleid voor de hele maatschap. De drie teams maken daarnaast hun eigen plannen voor de te halen omzet, opleidingen, certificaten en gezamenlijke projecten. Het Microsoft-team bijvoorbeeld stelt dat trainingen in Nederland hun niveau niet verder opschroeven. Ze vliegen deze zomer daarom naar Boston voor een aantal master-classes met .Net-specialisten.
Eén bankzitter
Groter dan zo’n dertig maten wil de maatschap voorlopig niet worden. Om dat aantal te halen wordt nu met nog drie ict’ers onderhandeld. Eén daarvan probeert het met zijn werkgever, een grote detacheerder uit Amsterdam, zo te regelen dat hij naar de maatschap overstapt, bij de huidige klant gedetacheerd blijft en tot het eind van de klus door zijn huidige baas wordt ingehuurd bij de maatschap.
De maatschap heeft voldoende opdrachtgevers. De Koning: "Daarvoor hebben we ons de eerste twee jaar wel een pukkel gebeld." Wat meer langdurige opdrachten erbij zou mooi zijn, zegt hij. De kleinste opdracht is voor drie maanden, de langste duurt anderhalf jaar. De terugval in ict-investeringen is ook bij de maatschap voelbaar. Timmer: "Winst maken we wel, maar de omzet blijft achter."
In 2001 zet de maatschap zevenhonderdduizend euro om. In 2002 is dat gegroeid naar zo’n 1,3 miljoen euro, schat De Koning. "De accountant rekent dat nu nog precies uit." De omzetgroei wordt met opzet beperkt. "Het is beter de huidige groep aan het werk te houden, dan onze aandacht te richten op alleen omzetgroei."
De maatschap had de afgelopen drie maanden één bankzitter in het Microsoft-team. Die werd ingezet voor het bouwen van een website in .Net voor netwerkers en golffanaten, http://www.golfafspraak.nl. "Meer maten betekent meer omzet, maar ook een grotere kans op meer bankzitters. Daar kiezen we niet voor."
Gijs Hillenius