Een recent onderzoek van CSC naar de belangrijkste interesses (angsten?) van it-managers en directeuren is erg verhelderend. In het algemeen ben ik niet erg onder de indruk van dergelijke onderzoeken, omdat ze meestal worden gesponsord door een organisatie met bepaalde belangen.
Het is verbazingwekend hoe, door het stellen van de juiste vragen, ‘feiten’ kunnen worden gecreëerd om de gewenste antwoorden te verkrijgen. Desalniettemin zijn de antwoorden interessant en relevant, zelfs al zijn ze niet topprioriteit voor iedere manager.
Boven aan de lijst staan ondernemingsbrede diensten. Internet dwong organisaties om voorbij de eigen nauwe horizon te kijken en zich te realiseren dat gedistribueerde verwerking toch niet zo’n goed idee is. Niet alleen zijn er veel systemen in gebruik, ze draaien ook te vaak op verschillende platformen. In de meeste gevallen is er zelfs sprake van een grote hoeveelheid beheertools, en zo wordt het doel voorbijgestreefd.
Het tweede probleem vormt de effectiviteit van de organisatie. Ook hier hebben zich snelle ontwikkelingen voorgedaan, en zijn zaken te complex geworden. Het was makkelijker om efficiënt te zijn toen de it-functie geïsoleerd was, maar tegenwoordig is iedereen in de organisatie erbij betrokken. Er kan niet veel worden gedaan, voordat de systemen zelf eenvoudiger zijn geworden; dat betekent een beter begrip van workflow en procesbeheersing. De kloof tussen it en de businessmanagers is nog te groot.
Het derde punt is het organiseren en gebruiken van gegevens. Een pijnpunt dat het gevolg is van ongecontroleerde gedistribueerde verwerking. Gedistribueerde verwerking was één ding, maar gedistribueerde gegevens waren een slecht idee.
In ieder geval zijn de verschillen tussen een transactiesysteem en een informatiesysteem aanzienlijk, en dat bracht het concept van het gegevenspakhuis voort. Hier kwam maar al te duidelijk het probleem met gedistribueerde incompatibele data naar voren. Een geïntegreerd erp-systeem met een enkele database leek het antwoord te zijn, maar het implementeren van zo’n radicale verandering is moeilijk en zeer kostbaar. De gebruikers zijn te verslingerd aan hun bureau-pc en zijn lokale (ongecontroleerde) data. Investeren in een ondernemingsbreed repository-systeem is een stap in de goed richting. Dat hadden we jaren gelden moeten doen; maar beter laat dan nooit.
Het vierde punt betreft het contact met de klant. De genoemde problemen tonen aan hoe geïsoleerd de it-industrie is. Pc-applicaties zijn makkelijk te gebruiken voor whizzkids, maar veel te ingewikkeld voor de modale gebruiker. Dat geeft duidelijk aan dat we nog te ver van hem af staan. De meerderheid van de webpagina’s is zo slecht ontworpen dat het potentiële klanten afschrikt. We moeten afstand nemen van de techniek en de behoeften van de gebruiker voorop stellen, en die echt gebruiksvriendelijk implementeren Het probleem is erg groot; het omvat de feitelijke gebruikersinterface, en de applicatie en data om die dienst te leveren.
Het is moeilijk te begrijpen waarom de nieuwe generatie graphics-ontwerpers hun ontwerpen van webpagina’s niet hebben verbeterd. Wat leren ze eigenlijk?
Het laatste punt is beveiliging. Vanaf de dag dat de eerste interactieve terminal de ponskaarten verving, werden we opgezadeld met een veiligheidsprobleem. Internet heeft de situatie nog verder verslechterd, niet waar? We zijn ons waarschijnlijk in het algemeen meer bewust van veiligheidsproblemen, omdat we een besturingssysteem gebruiken dat smeekt om aandacht van hackers; internet verleent hun de toegang. Ik denk dat computerfraude al lang bestaat, maar onder het tapijt werd geveegd. Niettemin moeten we iets doen aan de bedreiging van de veiligheid via internet en andere communicatienetwerken, en dus ook aandacht besteden aan de meer ondernemingsbrede problemen. Interne veiligheidslekken zijn net zo kostbaar als externe (die hebben ook Windows). Het belangrijkste is de zwakke punten te identificeren, de mogelijke kosten te schatten, en die af te wegen tegen de kosten van bescherming. Vaak is het de moeite niet waard. Een expert is nodig om een overall beeld te krijgen van het veiligheidsprobleem; er wordt te vaak ongestructureerd, paniekachtig opgetreden.
Een algemene opmerking tot slot. Het is de hoogste tijd dat we ophouden te spelen op kantoorsystemen, en dat we zoveel mogelijk de nadruk leggen op workflow en procesbeheer. Het vereenvoudigen van it-systemen is het enige antwoord op beheerproblemen; we neigen ertoe die complexer te maken.
Het leven van een it-manager is niet eenvoudig, niet waar?
Martin Healey, pionier ontwikkeling van op Intel gebaseerde computers en c/s-architectuur. Directeur van een aantal it-bedrijven en professor aan de Universiteit van Wales.