Zorginstellingen houden het beheer over ict meer in eigen hand dan organisaties uit andere sectoren. Toch geeft een enquête onder ict-managers in de zorg aan dat de vraag naar uitbesteding groeit en concreter wordt. Alleen over nut en mogelijkheden bestaan nog veel fabeltjes.
Uit een enquête van de Elsevier-bladen ICT Zorg en Zorgvisie onder de lezers blijkt dat uitbesteding in de zorgsector minder gebruikelijk is dan in andere bedrijfstakken. Zorginstellingen die nog niets uitbesteden, vermoeden dat het te duur is of vinden ict te strategisch om dit bij een ander neer te leggen. In andere sectoren ziet men ict niet als kerncompetentie en moet uitbesteding juist tot lagere kosten leiden.
Zorginstellingen die wel ict-activiteiten uitbesteed hebben, geven aan dat ze met deze stap toegang tot nieuwe technologie en beter ict-personeel willen krijgen. Instellingen die uitbesteding overwegen, wijzen prijsstelling en ideeën voor verbetering van dienstverlening als belangrijkste criteria aan. Nemen ze eenmaal dergelijke diensten af, dan zijn vooral technische expertise en een ruim dienstenaanbod van belang.
René Vrielink, manager bij het facilitair bedrijf en de automatiseringsafdeling van Streekziekenhuis Koningin Beatrix, schrijft de groeiende belangstelling voor uitbesteding toe aan het feit dat zorginstellingen bedrijfsmatiger werken. "De zorg voor patiënten wordt steeds meer afhankelijk van de beschikbaarheid van ict-systemen." Het ziekenhuis waar hij voor werkt, koopt nu het beheer van het centrale systeem bij een ander in. Dit jaar breidt het dat uit naar de hele technische infrastructuur, inclusief het netwerk.
Sytse van der Schaaf